I mai i vår startet malvikingene Kristoffer Skagseth og Tarjei Klefstad opp instagramkontoen "Nextstopmedia" hvor de poster film og foto av vakker natur.

– Det startet da vi bestilte en tur til Island. Begge to synes det er artig å holde på med film og foto, og vi fant ut at vi ønsket å starte en instagramkonto hvor vi kunne poste reisebilder. Det var veldig spontant. Vi ønsket å kalle oss "Nextstop", men det var selvfølgelig allerede i bruk, og da endte vi opp på "Nextstopmedia" siden vi syntes det symboliserer hva vi holder på med, forteller Skagseth.

Ønsker å leve av hobbyen

Den siste måneden har guttene jobbet med å registrere sitt eget selskap med delt ansvar.

– Nå ønsker vi på sikt å skape en jobb ut av dette, vi har allerede begynt å få noen småoppdrag og da må det formelle være på plass, forteller Skagseth.

Selvlært

Skagseth begynte å filme kun for 1,5 år siden, og forteller at interessen bare har økt siden den gang.

– Jeg har ikke holdt på noe særlig med film tidligere selv, men det har alltid vært en tanke som fristet. Så da tenkte jeg at jeg hadde lyst til å få tak i et kamera, slik at jeg kunne begynne å lage ting på egen hånd. Derfor bestemte jeg meg for å bestille et speilreflekskamera som en slags gave til meg selv for å ha fullført bacheloren. Og dette kameraet er det jeg bruker i dag også. Det er et helt greit kamera, men nå idag har vi faktisk nettopp investert i et nytt og proffere kamera. Vi tenker at når vi faktisk har litt lyst til å satse på dette, så må vi investere, forklarer Skagseth.

Selve filmopplæringen har han stått for selv.

– Internett er en vidunderlig ting, der har jeg lært det meste av filmredigering. Jeg startet på iMovie på Mac med simpel redigering, men nå har jeg gått over til et program som heter Final Cut Pro X. Snart har jeg tenkt å lære meg Adobe Premiere Pro, sier han.

Instagram som markedsføring

Skagseth har tatt en Bachelor i medievitenskap og har lært mye om sosiale medier i utdannelsen. Denne kunnskapen får han god bruk for nå.

– For å lykkes i den grad at man kan tjene penger på dette tror jeg man må være flink, men man må også ha flaks, og man må kunne å markedsføre seg selv godt. Det markedsførings-biten vi synes er vanskeligst, men det er det vi bruker Instagram og YouTube til nå. Det som gjør det enklere for oss er at vi begge synes det er så artig å holde på med at det ikke føles ut som en jobb forteller Skagseth.

Når duoen er på reise forsøker de å poste noe hver dag, mens når de er hjemme er målet å poste noe annenhver dag.

Laget video av Malvik

I sommer har duoen laget en film fra Malvik.

– Malvikvideoen er et resultat av alt jeg har filmet gjennom sommeren hjemme i Malvik. Man har jo ofte lyst til å reise for å finne noe fint, men noen ganger kan du starte med de fine plassene som er nære deg selv. Så da tenkte jeg at jeg må prøve å få Malvik til å se fint ut, det er noen perler i Malvik også. Så jeg har først og fremst bare filmet plasser jeg synes er fine. Til slutt har vi samlet en gjeng som ble med på å bade i Nevra, dratt på longboard og badet på storsand.

Både eksotisk og norsk natur

Sist helg var duoen på tur i Lofoten, men de var uheldige med været

– De naturfilmene vi hadde planlagt ble ikke noe av, det endte opp med at vi reiste til Harstad og spilte inn en promo for et utested der, så det ble en artig helg på tross av været, sier Skagseth og forteller at de skal gi Lofoten et nytt forsøk senere.

– Hvor drømmer dere om å reise?

– Vi har sett litt på Patagonia i Chile. Der er det et utrolig fjellandsskap. Ellers har vi også sett på Myanmar i Asia. Men det er vanskelig å si én bestemt plass, vi har egentlig lyst til å reise over alt. Vi har lyst til å reise både i norsk og eksotisk natur, forteller Skagseth.