Joda, de kjenner fasiten, lærerne ved Meråker skole der de sitter og fordyper seg i hvordan de kan bruke iPad som verktøy i skolehverdagen.

Samtlige lærere ved Meråker skole gjennomgår i disse dager et pedagogisk brukerkurs som skal lære dem å bruke digitale verktøy i undervisningen.

«Tar elevene på alvor»

Det er en grunn til at de gjør dette. I løpet av en måneds tid vil nemlig samtlige elever ved Meråker skole være utstyrt med sin egen iPad, eller læringsbrett, som det også blir omtalt i pedagogisk språkdrakt.

–Dette betyr at vi tar elevene på alvor. Vi tar i bruk et verktøy som de er vant til fra før, sier rektor Christian Kolvik.

En iPad til hver

Målet er at alle elevene skal få hver sin iPad i løpet av den første uken i september. Uken etter skal elever og lærere i fellesskap bruke noen dager på å lære seg hvordan de bruker den i praksis. Disse dagene vil det også være instruktører utenfra på plass for å bistå.

Samme uke legger skolen opp til ett-to foreldremøter for å fortelle foreldrene om hvorfor skolen nå satser digitalt. Samtidig vil skolen vise foreldrene i praksis hvordan iPaden kan være et nyttig vektøy i undervisningen.

Gevinster

Rektor Christian Kolvik mener bestemt at skolen har gevinster å hente på å satse sterkere på å bruke digitale verktøy.

–For det første gjør digitale løsninger det lettere å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. For det andre er dagens elever vant til en digital verden. Vår oppgave som skole er å lære dem å bruke slike verktøy til å løse oppgaver, sier han.

Skepsis

Personalet ved Meråker skole sluker ikke den digitale satsingen rått. Det fins skepsis. Det mener rektor er sunt. Han syns det er bra at Meråker skole har kompetente ansatte som har evne og kritisk sans til å vurdre både fordeler og ulemper ved en digital satsing.

–Hva handler skepsisen om?

–Noen føler at de selv ikke har tilstrekkelig kompetanse til å bruke digitale verktøy i undervisningen. Andre er opptatt av mange negative medieoppslag om IT-bruken blant ungdom. Andre igjen lurer på hvordan vi skal ta digitale verktøy inn i skolen, og hvordan de vil påvirke lærerens rolle som klasseleder. Vi har også hatt spørsmål fra foreldre som lurer på om vi nå skal «begynne å spille dataspill i timene».

Endrer seg

Rektor Christian Kolvik mener at digitale løsninger gir elevene en bredere mulighet til å vise hva de kan, bedre enn det tradisjonell undervisning gir dem mulighet til.

–Det betyr ikke at digitale løsninger skal erstatte alt vi har gjort hittil. Dette skal være et supplement. Men samfunnet endrer seg – og skolen må endre seg i takt med det, sier rektor Christian Kolvik ved Meråker skole.