Det sier Anne Sundet Tangen assisterende miljøverndirektør hos fylkesmannen i Nord-Trøndelag.

Stjørdal har i sommer lagret og lastet ombord i skip, en større mengde tømmerstokker og materialer. Materialene er nye og impregnert med kreosotoljer. De har kommet fra Sverige med modulvogntog, og skal videre sjøveien til Irland.

Krever ikke godkjenning

Etter det Bladet får opplyst både hos Miljødirektoratet og Fylkesmannens Miljøvernavdeling, vil det ikke kreves noen forhåndsgodkjenning for å få ta imot flere laster med kreosotholdig materiale ved havna.

Stjørdal havn har selv ansvaret for forsvarlig behandling av materialene mens lasten ligger der, og det er først ved eventuell forurensing at myndighetene vil komme med krav.

Kreosotbehandlede materialer kan representere en forurensningsfare, men det er ikke søknadspliktig å oppbevare nye materialer. Det er det kun når slike materialer har blitt avfall, opplyser Anne Sundet Tangen.

Det er likevel strenge krav til behandling av potensielt forurensende materialer som kreosot. Det er regnet som svært uheldig med avrenning fra kreosotoljer til maritimt miljø, fastslår Miljødirektoratet.

Ukjent med saken

Anne Sundet Tangen, assisterende miljøverndirektør hos fylkesmannen i Nord-Trøndelag, sier at saken er ukjent der.

– Så vidt jeg vet har ikke saken vært drøftet med noen her hos oss. Lagring av slike stolper er ikke konsesjonspliktig, men det er likevel av interesse. Vi har en del avfallsanlegg som tar imot gamle impregnerte materialer, vi stiller strenge krav til dem. Det er ikke noen grunn til å ta lettere på behandling av materialer som er nyinnsatt med kreosot. Men det de som håndterer materialene sitt ansvar å forhindre forurensing, og de har visse plikter i så måte, sier Sundet Tangen.

De fleste saker som fylkesmannen kommer i kontakt med dreier seg om gamle kreosotstokker - om de kan gjenbrukes og om avfallsanlegg kan få tillatelse til oppbevare eller hugge opp.

Farlig avfall

– Søl må behandles som farlig avfall. Det er en av pliktene de har, de som lagrer på havna. Jeg ser de har lagt under presenninger, og det er bra. De har gjort forurensingshindrende tiltak. Men da må de også sørge for å behandle disse presenningene på riktig måte. Flis og bark må leveres til godkjent avfallsmottak som farlig avfall. Det kan brukes flis som oppsamling. Dette er sånt som vi kan gi råd om, sier Sundet Tangen.

Hun understreker at dersom det blir aktuelt med mer omlasting av slike materialer ved havna er fylkesmannen interessert i å følge med, og eventuelt følge opp med befaring.

Noen pakker igjen

– Vi har tatt ekstra forhåndsregler og sikret så godt vi kan, blant annet med duk over og ekstra flis ved kummer. Presenningen har vi rullet sammen i håp om gjenbruk, sier Åge Sjølstad, daglig leder ved Stjørdal Havn.

Det er fortsatt noe av de kreosotholdige materialene igjen ved havna.

–Lastebåten fikk ikke med riktig alt. Det ble igjen noen pakker. Noe av det er sendt videre med biltransport, sier Sjølstad.

–Dere har ikke mottatt nye vogntoglaster med tømmer?

–Nei. Om det blir mer, får vi vite noe senere.

Leverandør av materialet som de har tatt imot og skipet videre ved Stjørdal havn er Octowood Ab.

De er et svensk konsern for spesialtrevirke.

line@bladet.no

926 52 359