Tidligere har travlaget meldt inn en bane på Bromsetåsen, som nå trekkes til fordel for en bane tett opp til E6. I løpet av høsten skal en ekstraordinær generalforsamling i Midt-Norge Travforbund avgjøre stedsvalg for travbanene som skal erstatte Leangen Travbane som er solgt. Det er minimum fire alternativer som skal utredes. Disse ligger i Orkdal, Melhus, Klæbu og Malvik. Klæbu har av mange vært favoritten, men et nytt alternativ i Malvik kan snu dette.

– Hvis vi får godkjenning av Malvik kommune, er dette en meget realistisk plassering av den nye travbanen. Kostnadene er langt lavere enn det tidligere alternativet i Bromsetåsen, hvor det måtte bygges en lang vei og store mengder steinmasser måtte fjernes, sier Jostein Engan, leder i Malvik Travlag. I løpet av kort tid vil han få et kostnadsoverslag for hele anlegget. Synergi med veiutbygging senker kostnadene.

Overskuddsmasse

Han forteller at de har hatt møter med Nye Veier som får overskuddsmasse fra det nye veiløpet som kommer i Væretunnelen.

– Det nye dobbeltløpet fører til behov for å deponere mange kubikk med stein. En ny travbane på Kvegjerdet kan gi synergieffekter for utbyggingen av E6, blant annet kan det bli kort vei for å deponere massene, som er egnet som fundament for travbanen, sier Engan. Han ser også for seg at en plassering ved Park & Ride anlegget på Leistad som meget positivt.

Dyrka jord

På eiendommen er det kvikkleire, men ifølge travlaget er det ikke verre enn at det lar seg stabilisere med dagens grunnteknikker. Her vil det foreligge en egen rapport i slutten av august.

Malvik Travlag har en opsjonsavtale med grunneier Josten Engan. Navnebror av travlagets leder. Eiendommen er på 150 mål, hvor 80 mål er dyrket.

– Vi samarbeider med gårdbrukere om å finne plasser hvor vi kan erstatte dyrka jorda som går tapt. Det er flere gårder i nærheten som utvider sine areal med dyrka mark, sier leder i travlaget, Jostein Engan.

Sentralt

Han mener at en travbane her er et kjempealternativ for travsporten.

– Denne lokaliteten er veldig sentral og ligger helt inntil E6. Den har avkjørsel med Park & Ride anlegg, hvor det er kort distanse å gå for publikum.

I skrivet til Malvik kommune påpeker travlaget at en etablering på Kvegjerdsmyra vil gi kommunen betydelige ringvirkninger med både arbeidsplasser og økte skatteinntekter. De mener også at det er en samfunnsmessig fordel av banen blir etablert i Malvik og ikke på de tre andre alternativene.

– Blant annet at Malvik har den beste og korteste tilgjengelighet for folk i Midt-Norge, og det beste veinett og offentlige kommunikasjon av de alternative lokalitetene, sier Jostein Engan.

Jostein Engan, leder i Malvik Travlag. Foto: Privat