Det sier Senterpartiets bystyrepolitiker i Trondheim, og partiets 3.-kandidat ved stortingsvalget, Marte Løvi.

Varaordfører i Malvik, Ole Herman Sveian, er fornøyd med å ha den erfarne partikollegaen med på laget foran forhandlingene der Malvik og de andre nabokommunene inviteres til å bli med i et forpliktende samarbeid i Miljøpakken.

Bare gode erfaring

Marte Løvik har vært med på å utvikle Miljøpakken i Trondheim, og nå håper hun nabokommunene svarer positivt på invitasjonen om et tettere samarbeid for å nå målet om nullvekst i biltrafikken inn til Trondheim.

– Vi må ha med nabokommunene for å lykkes med målet om nullvekst i biltrafikken. Folk må stimuleres til å endre vaner slik at flere velger å reise kollektivt, gå eller sykle, sier hun.

– Vi har bare gode erfaringer med Miljøpakken og de tiltakene for trafikksikkerhet og styrket kollektivsatsing som er gjennomført i Trondheim. Slik det er i dag er nøkkelen for å få mere penger å øke bompengesatsene. Sammen med nabokommunene må målet være å utløse penger fra staten, sier Marte Løvik, som har håp om av og til å få møte på Stortinget som vararepresentant.

Må ha noe tilbake

Ole Herman Sveian er positiv til å inngå et mer forpliktende samarbeid med Trondheim om Miljøpakken, såfremt Malvik får tilbake noen av pengene som allerede i mange år er betalt i bompenger.

– Skal det få full effekt og være attraktivt for Malvik å bli med må vi ha noe tilbake. Folk i Malvik må merke det dersom vi blir en del av Miljøpakken. Det vil si at det må bli økt frekvens på buss og tog. Mer midler til styrking av kollektivtilbudet mellom Stjørdal og Trondheim bør også være en del av de diskusjonene vi skal ha om et mer forpliktende samarbeid for å bidra til at Miljøpakken når målet om færre biler og flere som reiser kollektivt inn til Trondheim, sier Sveian.

Store og mindre prosjekter

Malvik er, etter Trondheim, den kommunen i Trøndelag med flest elbiler. Mange valgte å kjøpe elbil for å kunne kjøre fritt gjennom bomstasjonene og parkere gratis i sentrum.

– Det er mange som har gått over til elbil, noe som er positivt med tanke på klimautslipp. Men det er rett og slett ikke plass i sentrum til fortsatt å gi gratis parkering for elbilene, som også tar plass og sliter på veiene. Derfor er det nødvendig å gjøre flere tiltak for å få enda flere til å la bilen stå hjemme og reise med buss og tog, sier Løvik.

– Når det snakkes og skrives om Miljøpakken er det ofte de store utbyggingene som nevnes, som E6 sørover mot Melhus. Men Miljøpakken skal også være med på å bygge sikrere skoleveier og bedre gang- og sykkelveier. Vi har sett at Senterpartiet er viktig for at de mindre prosjektene skal huskes når pengene fordeles. Dersom Malvik blir med i Miljøpakken vil det også bli enklere å få utløst midler til utbygging av gang- og sykkelveiene i kommunen, sier Løvik og Sveian.

Redusert biltrafikk

For å få storbytilskuddet fra staten er Trondheim forpliktet til å gjennomføre tiltak som reduserer biltrafikken. Det samme kravet om redusert biltrafikk internt i kommunen må Malvik forholde seg til dersom en velger å bli med i Miljøpakken.

– Vi må bruke penger på det som gir effekt. I forbindelse med den planlagte forlengelsen av bussruta fra Værestrøa over Saksvikkorsen har vi spilt inn forslag om at det må bygges nye gang- og sykkelveier i området. Det vi ønsker er å få penger til å bygge gang- og sykkelvei langs fylkesveien mellom Saksvikkorsen og Gullhaugvegen, og langs Saksvikkorsen ned mot Saksvik skole og fylkesveien, sier Ole Herman Sveian.

Trønderbanen er viktig

Senterpartiet mener det er ekstremt viktig at Trønderbanen blir elektrifisert og oppgradert med dobbeltspor for å kunne bidra til at flere velger å gå om bord i toget.

– t effektiv togtilbud vil være et alternativ for flere reisende mellom Stjørdal, Malvik og Trondheim. Det må alltid gå et tog uten at passasjerene må vente for lenge. Og det er viktig å legge til rette for pendlerparkering, ikke bare for bil. Sykkelparkering, som Stjørdal allerede har fått, må etableres ved knutepunktene for kollektivtrafikken, mener Marte Løvik.