I løpet av skoleåret blir det 35 elever og inntil fire lærere i klasserom på 60 kvadratmeter ved Kvislabakken skole. Kateter og annet inventar er fjernet, og undervisningen må tilpasses forhold i timene. For å unngå kaos må elevene sitte i ro ved pultene det meste av tida.

Lærerne ved skolen gikk i forrige uke ut i avisa og beskrev en svært vanskelig situasjon for elever og lærere.

– Beskrev realiteter

– Det lærerne beskrev er realiteter. Jeg synes de har gitt et veldig realistisk bilde av situasjonen. Det er trangt og trasig. Vi har store klasser, som har blitt mye større enn prognosene tilsa. Og det er bare noe som vil forsterkes framover av ytterligere elevvekst, sier Helen Barbala.

– Opplæringsloven sier om størrelsen på en elevgruppe at den skal være pedagogisk forsvarlig. Spørsmålsstillingen er interessant. Før opererte vi med et delingstall på 28. Hvis en elevgruppe ble større enn det, var det automatikk i at den ble delt inn i to grupper. Men nå er det slik hos oss at vi verken har rom til det eller nok lønnsmidler til bemanning til det, sier Barbala.

Gjør «alt»

– Men du vil ikke bruke begrepet uforsvarlig.

– Nei, jeg kan jo ikke det. Dessuten har vi et svært dyktig lærerkollegium som gjør alt de kan for at undervisninga skal være så pedagogisk bra som mulig. Vi bruker absolutt det vi har av ressurser til lønnsmidler, slik at vi kan ha mest mulig lærerressurs i klassene.

– Ifølge lærerne er det i praksis én lærer til stede i disse klassene store deler av tida?

– Nei, det er ikke en lærer. Det er 33 elever på to klassetrinn i dag. På de største trinnene er det fire voksne - tre lærere og en assistent.

Barbala sier at trangboddheten ved skolen er et velkjent problem. Komité levekår har også vært på befaring for å se med egne øyne.

Trenger et nybygg

- Jeg har vært tydelig på at vi vil ha gode løsninger som kan fungere på sikt. Vi vil ikke ha raske løsninger som vi ikke er tjent med. Dette er veldig viktig for meg. Og jeg er glad det er fokus på vår romsituasjon nå. Det er brukt mye kreativitet for å utnytte bygningene på skolen og skape plass. Nå er det ikke mer å gå på.

– Hvilken løsning ønsker du deg?

– Det er helt klart ny bygningsmasse i form av et tilbygg. Vi må ha minst tre klasserom, do og arbeidsrom for lærerne. Det hadde vært fantastisk.