Etter bare knappe sju måneders drift er det over for utestedet Lux Lounge i Kjøpmannsgata i Stjørdal. Men ny eier og driver er allerede på plass i lokalene.

– Vi fortsetter driften i de samme lokalene. De åtte ansatte i Lux Lounge blir med over og får fortsette i «2nd Floor». Selv er jeg utdannet kokk og har erfaring fra restaurantvirksomhet. Vi overtok lokalene og holdt åpent torsdag kveld, og skal holde åpent som normalt i helga, sier Tobias Nikolai Øygård Overland, som står oppført som eneeier for Lux restaurant og bar AS. Selskapet er under registrering i Brønnøysundregistrene.

Vil ikke kommentere

– Det gamle selskapet ser ut til å skylde en del penger, blant annet til Frivilligsentralen og Malermester Fossum. Blir det gamle selskapet slått konkurs slik at kreditorene taper pengene sine?

– Det har jeg ingen kommentar til, sier Overland.

– Dersom du overtar det gamle selskapet, vil gjelda da følge med?

– Ingen kommentar, svarer den nye eieren, som heller ikke ønsker å kommentere om det vil komme inn flere eiere av det nye utestedet.

Har søkt skjenkebevilling

Det nye selskapet kan ikke videreføre servering av alkohol uten at det skjer en virksomhetsoverdragelse, og da bare for tre måneder før ny søknad med ny skjenkebestyrer må være levert og behandlet.

– Hva med skjenkebevillingen, den følger bare med dersom du overtar det gamle selskapet?

– Det er sendt inn ny søknad til kommunen om bevilling, svarer Overland.

Saken fortsetter under bildet.

Serveringsstedet i Torggården har fått ny eier og fortsetter driften under navnet 2nd Floor. Foto: Arkiv

Får kritikk

De tidligere eierne av Uptown, som drev i de samme lokalene i Torggården, har kommet med kraftige beskyldninger på sosiale medier mot driverne av Lux Lounge.

De beskylder blant annet selskapet for ikke å ha betalt Frivilligsentralen for et utført oppdrag under Plumbo-festen på Halsenbanen i Stjørdal tidligere i år.

En av de tidligere eierne sier til Bladet at de valgte å legge ut kommentaren på Facebook som en støtte til de frivillige som har tapt penger.

– I og med at vi har en Facebook-side med 4.500 følgere, så ønsket vi å fortelle folk i Stjørdal hvordan Frivilligsentralen er blitt behandlet. Vi har ingenting annet å gjøre med denne saken enn at vi har lånt ut sidene våre som en støtte for de som har tapt penger på dette selskapet, sier en tidligere eier av utestedet, som ikke ønsker å bli navngitt.

Har ikke fått betalt

Daglig leder for Frivilligsentralen i Stjørdal, Hanne Myrvang, forteller at de har 10.000 kroner utestående fra selskapet som nå har avsluttet driften.

– Jeg er innmari glad for den massive støtten vi får fra så mange i Stjørdal. Og jeg går god for det som står på Facebook-siden. Det jeg reagerer på er måten de som bestilte jobben har håndterte dette på, sier Myrvang.

Saken fortsetter under bildet.

Daglig leder av Frivilligsentralen, Hanne Myrvang, er skuffet over at de ikke har fått betalt for et oppdrag som 25-30 frivillige utførte under Plumbo-festen. Foto: Arkiv

– Mange frivillige stilte opp på dugnad under Plumbo-festen. I tillegg ble Frivilligsentralen kontaktet med spørsmål om vi kunne ta på oss et betalt oppdrag. Det var 25–30 frivillige med på den jobben som gikk over tre døgn. Vi sto alene da teltet skulle rigges ned, og jeg betalte for mat og drikke til de frivillige av egen lomme, forklarer hun.

– Jeg har sendt mange meldinger og mail om betalingen, men har ikke fått noe svar på henvendelsene, sier Myrvang, som lurer på hva som skjer med pengene de har til gode etter at det er kommet inn nye eiere av utestedet.

Ikke betalt for oppussing

Daglig leder Terje Fossum i firmaet Malermester Fossum hadde jobben med å pusse opp lokalene før Lux Lounge åpnet dørene i januar.

– Dette var et relativt stort oppdrag for et firma av vår størrelse. Nå er det sjelden vi blir utsatt for tap på de oppdragene vi har. Vi har ikke fått ei krone for jobben og har cirka 260.000 kroner utestående. Jeg tror ikke det er noe å hente fra selskapet dersom det blir slått konkurs, sier Terje Fossum.

– Ikke noe ansvar

Daglig leder for Lux Lounge, Mikal Tronsmo Johnsen, er svært ordknapp når han får spørsmål om utestående gjeld i selskapet som nå har stengt dørene.

– Jeg har ikke hatt noe med økonomien i selskapet å gjøre, og nå er jeg ferdig som daglig leder. Fram til 1. november står jeg oppført som stedfortredende skjenkebestyrer i det nye selskapet. Men etter det er jeg helt ferdig med Lux Lounge, og fra 2. november skal jeg drive pub i Meråker Gjestegård, sier Johnsen, som viser til en annen av de tidligere ansvarlige for virksomheten for ytterligere kommentarer.

Det har ikke lyktes Bladet å få kontakt med vedkommende, som ikke er registrert som en av eierne.