Ivrige øyne følger spent med mens gjesteforeleseren forteller og viser andreklassingene hva de skal gjøre for å flytte et bilde fra et sted til et annet på skjermen.

– Den magiske fingeren? Det er fingeren vår! Den fingeren vi bruker til å få ting på skjermen til å flytte seg og bli større eller mindre, forteller et sakkyndig femkløver i andre klasse ved Meråker skole.

NRK Super

De siste par ukene har vært uvanlig hektiske ved Meråker skole. Samtlige elever, fra 1. til 10. trinn, har fått hver sin iPad. Samtidig har de fått en første innføring i hvordan de skal bruke den.

– Vi bruker den til å se på noe, til matte, til å gjøre lekser, og til å lære oss å skrive, forklarer gjengen fra andre trinn.

– Og så ser vi på NRK super!

– Får dere se NRK super på skolen?

– Egentlig ikke. Men jeg gjør det noen ganger ...

«Å nei!»

– Åh, nei!

Reaksjonen fra salen kommer kjapt, spontant og tydelig når Siv Bendiksen forteller at dette er siste time hun skal ha med dem. Læreren fra Namsos har vært i Meråker de siste dagene for å vise elver og lærere hvordan de skal bruke iPaden for å ha best mulig utbytte av den

Hun har gode erfaringer med å bruke iPad i undervisningen sin. Ikke minst bidrar den til å gjøre elevene mer motiverte.

Samtidig sier hun at det er stor forskjell på den måten ungdom gjerne bruker «padda» på hjemme, og måten de er tenkt brukt på skolen.

Produsenter

– Digitale ferdigheter er et kunnskapsmål i dagens skole. Her er det snakk om å bruke iPaden som et verktøy for å kunne lære mest mulig. Elevene skal bli digitale produsenter, ikke konsumenter. De skal lære å bruke den aktivt til å hente kunnskaper, sier hun.

– Hvor vanlig er det i norsk skole at alle elevene har hver sin iPad, slik de nå har fått i Meråker?

– I Trøndelag er det kanskje ikke så veldig vanlig ennå. Men det begynner å komme, sier Siv Bensiksen.

Verktøy

Tanken om iPaden som et verktøy, ikke et leketøy, har åpenbart nådd fram hos Jon Ahlen Mujic og Axel Høj, som begge går i 7. klasse.

– Hva jeg bruker den til hjemme? Mest til nyttige ting, ikke til å leke. Jeg søker opp ting som jeg gjerne vil ha info om, sier Jon Ahlen Mujic.

Han tror det blir veldig bra med egen iPad på skolen.

– Om jeg skal finne ut noe, er det lettere å finne det på iPaden enn å lete i bøker, sier han med skjermen full av opplysninger om jerv: Hvor den lever, hvor vanlig den er, hvor mange unger den får, hva den spiser – alt opplysninger som han har lett seg fram til på iPaden.

Holdninger

Elevenes bruk av iPad foregår ikke i et tomt vakuum. Også foreldrene er involvert. Skolen har hatt egne møter med foreldrene i forbindelse med at alle elevene nå har fått sin egen iPad.

Rektor Christian Kolvik opplever responsen fra foreldrene som svært positiv, ikke minst fordi de har møtt opp omtrent fulltallig for å få høre mer om hva barnas nye, digitale skolehverdag går ut på.

– Skolen skal formidle digital kunnskap, den skal gi elevene digitale ferdigheter, og den skal opparbeide gode digitale holdninger. Ikke minst når det gjelder det siste, gode holdninger til bruk av sosiale medier, er vi avhengige av å spille på lag med foreldrene, understreker rektor Christian Kolvik.

Dypt konsentrert bruker elevene i andre klasse iPad til å løse oppgaver. Fra høyre: Magnus Horten, Magnus Skjelstadås, Afrah Nasir, Erle Flåmo (nesten skjult) og Linnea Flåmo Bjørklund. Foto: Ivar Værnesbranden