Det er en skarpere tone i vedtaket fra formannskapet denne gangen. Politikere i Malvik har i årevis spurt og bedt om at den upopulære bomstasjonen ved avkjøringen fra E6 i Leistadkrysset måtte fjernes. Tidligere ordfører Terje B. Granmo hadde for noen år siden gleden av å få slå av pengeinnkrevingen i påkjøringsrampen i det samme krysset. Men Statens vegvesen har satt ned foten for å fjerne all bominnkreving for lokaltrafikken som kjører av E6.

Byttet bør med krever

I mandagens møte valgte de sju medlemmene av formannskapet å bytte ut rådmannens formulering «Malvik kommune ber om at bomstasjonen på Leistad fjernes, etter vurdering av trafikkflyt og samlet bomstruktur i området».

Et forslag fra ordfører Ingrid Aune (Ap) og varaordfører Ole Herman Sveian (Sp) ble vedtatt. Det gjør at kommunestyret på sitt neste møte skal ta stilling til en skarpere formulering om at Malvik kommune krever at bomstasjonen på Leistad blir fjernet.

I tillegg sier vedtaket at det bare unntaksvis skal tillates bomstasjoner på sideveiene i kommunen.

Nei til bomfinansiering

Lill Harriet Sandaune (FrP) ble alene om å stemme for sitt forslag om at bomstasjonen på Leistad fjernes, og at utbyggingen av E6 mellom Trondheim og Stjørdal skal skje uten bompenger, men finansieres fullt ut med statlige midler.

SVs Rakel S. Trondal lurte på om FrP i regjering hadde lagt inn de nødvendige milliardene i statsbudsjettet for å kunne finansiere E6-utbyggingen uten bompenger.

–Det er ikke lagt inn penger til dette i statsbudsjettet som legges fram nå i høst. Men dette har alltid vært FrPs langsiktige mål, svarte Sandaune, som valgte å stemme sammen med resten av formannskapet da hennes eget forslag ikke ble vedtatt.

Ingen rabatt for forskudd

Stortinget har gitt sin tilslutning til regjeringens forslag om å innføre et felles takst- og rabattsystem for alle landets bompengeprosjekter. Men for bompengeprosjekter vedtatt før november 2015 krever en omlegging av rabattsystemet lokale vedtak.

Endringen betyr litt lavere pris per passering i bomstasjonene på E6 mellom Trondheim og Stjørdal. Men samtidig fjernes rabattene som ble oppnådd ved forskuddsinnbetaling fra kundene. Den ulempen skal ifølge Statens vegvesens forsalg til endring oppveies av at det innføres et tak på antall betalte passeringer per måned.

Kostnadsdrivende bomsystem

Administrerende direktør Marius Maske i Vegamot, selskapet som har ansvaret for bompengeinnkrevingen i Miljøpakkens bomstasjoner og bomstasjonene på E6 øst, orienterte formannskapet om forslaget til omlegging av takst- ogt rabattstrukturen.

–Dagens ordning med flere ulike system er kostnadsdrivende. Med det nye systemet vil 42 prosent av de kjørende komme bedre ut enn med dagens bompengesystem. Det vil innføres en maksgrense på 40 betalte passeringer per måned i bomstasjonene. Passeringer ut over det antallet vil være gratis. I dag må trafikantene inngå flere avtaler med forskuddsbetaling for å kunne oppnå de høyeste rabattene, forklarte Maske.

–En omlegging av takstsystemet vil gi 23 millioner kroner fra staten, noe osm kan gi 10 prosent i reduserte takster, sa Marius Maske i møtet med formannskapet.

Et felles takst- og rabattsystem vil forenkle saksbehandlingen, faktureringen og det vil gi lavere kostnader for kundene, hevdes det i saksfremstillingen som ble lagt fram for formannskapet.