Det sier Jon Uthus i Stjørdal Næringsforum i en kommentar, etter utspillet fra lokalpolitiker Geir Falck Anderssen i Bladet denne uken. Anderssen etterlyste tiltak i kommunen for å få flere til å stoppe opp og oppdage Stjørdal.

Har arenaene

Uthus er tydelig begeistret over at saken aktualiseres.

– Beliggenheten har vi så absolutt. Det vi har et større potensiale på, er å være attraktive for å tiltrekke oss nye arrangementer, og ikke minst også å hente mer ut av de flotte arrangementene vi har. Samtidig er det åpenbart at vi har arenaer for flere og nye messer, sportsarrangement og kulturarrangement. Vi har arenaene i Stjørdal så til de grader. Det er også slik at skal vi trekke flere hit, så er det viktig å få på plass gode vertskapsfunksjoner, sier Uthus.

– Her har forumet en rolle?

– Vi sitter i mellomrommet, og mener selv å sitte med en god og bred kompetanse, og erfaring for dette å få ut en merverdi ved å operasjonalisere synergiene av arrangement, sier Uthus.

Han nevner blant annet bluesfestivalen i Stjørdal.

– Her ser vi at handels–og restaurantnæringa er med. Det vartes opp med gode bluestilbud, det er utstillinger, i det hele tatt, festivalen preger hele byen. Det er da vi snakker om synergier. Dette er også noe andre arrangører og aktører gjerne må kopiere. Det handler om å skape de store miljøene rundt de arrangement vi har. Lykkes vi her vil tilstrømningen være sterkt voksende, både når det gjelder publikum og nye arrangører, sier Uthus.

50–70 000 besøkende

Uthus vil sikre og utvikle de store arrangementene Stjørdal allerede har.

– Se på årets Agrisjå med over 30 000 besøkende. Rally–VM med 20 000, Bluesfestivalen med sine 5000 og legg til Byfesten. Da snakker vi om opp mot 70 000, og disse legger igjen som minimum 100 millioner kroner. Det er klart dette er viktige arrangementer for Stjørdal, næringslivet og publikum, det er aktivitet, og aktivitet som også kan utvikles, sier Uthus.

Kommer ikke av seg selv

Så understreker han at de 100 millioner kronene i omsetning ikke kommer av seg selv.

– Noe må arrangørene ta ansvar for, noe må kommunen og næringslivet selv ta ansvar for, , dersom vi skal få ut det vi ønsker av de store tilstelninger vi har. Så er det slik, at vi lykkes bra i dag, og det er klart det er god reklame for å få andre arrangører med på laget, sier Uthus.

Samtidig sier han at samhandlinga mellom kommunen, forumet og næringslivet kan bli bedre.

– Næringsforumet tar nå initiativet til å samle folk fra alle arrangement, sammen med toneangivende næringsaktører i kommunen i oktober for å gjøre en evaluering av årets arrangement. Vi må lære av hverandre, sier Uthus.

– Hva med disse omtalte bannere og oppheng på lyktestolper langs innfartsårene?

– Dette skal på plass, og rutinene for bruken, samt standardiseringa av bannere, sier Jon Uthus.