18-åringen er blant landets fremste «youtubere». Hun har 47.000 følgere på sin YouTube-kanal. I dag, torsdag, var hun lærervikar i klasse 9C ved Stokkan ungdomsskole.

Anledningen var årets TV-aksjon som går til Unicef. Pengene som kommer inn skal gi barn som lever i krig og konflikt muligheten til livsviktig skolegang.

– Jeg ble kontaktet av Unicef med spørsmål om jeg ville informere skoleelever om TV-aksjonen, og det sa jeg selvfølgelig ja til. Det er viktig å spre budskapet og engasjere elevene slik at de får kunnskap om temaet, sier Kristine Bremnes til Bladet.

Sammen med andre YouTube-kjendiser i Norge stepper hun inn og tar på seg rollen som lærervikar i en skoletime.

Nervøs

Overraskelsen var stor for Stokkan-elevene i klasse 9C da Kristine Bremnes sto og ventet i klasserommet torsdag formiddag. I en drøy halvtime hadde hun et undervisningsopplegg med små videosnutter, gruppearbeid og konkurranser.

– Jeg synes det gikk bra. Det var en snill og rolig klasse. Dette er noe helt annerledes enn det jeg gjør til daglig. Jeg pleier jo å sitte alene på rommet og redigere videoer jeg selv tar. Må innrømme at jeg var litt nervøs, sier Bremnes og smiler.

Hun har selv vært elev ved Stokkan ungdomsskole, og har gode minner å se tilbake på.

– Det var en veldig fin tid, og jeg husker det var trist å slutte. Det kom noen tårer på siste skoledag.

Saken fortsetter under bildet.

Kristine Bremnes hadde full kontroll som lærervikar. Foto: Lars Sørnes

Filmet

Kontaktlærer Gunn Karin Lien Øverland var svært fornøyd med hjelpa fra 18-åringen.

– Kjempeartig. Elevene visste vi skulle få besøk av noen i forbindelse med TV-aksjonen, men ikke av hvem. Vi er ikke bortskjemte med å få kjendiser på besøk, og jeg er ganske sikker på at det ble litt ekstra krydder på skoletimen, sier Øverland.

Skoletimen ble filmet av manageren til Kristine Bremnes. Filmen blir lagt ut på sistnevntes YouTube-kanal, i tillegg til at den kan bli brukt under TV-aksjonen.

– Det blir en annen vinkling på informasjonen og budskapet når det kommer folk utenfra, forteller kontaktlærer Øverland.

Saken fortsetter under bildet.

Det var populært for elevene med bilder og selfier sammen med Kristine Bremnes (nærmest til venstre). Foto: Lars Sørnes

Tilfeldig

Kristine Bremnes begynte så smått med YouTube sommeren 2013. I starten hadde hun rundt 100 følgere. Nå er hun blant Norges fem-seks største jenter med 47.000 følgere.

– Det var helt tilfeldig at jeg begynte med det, og det var ikke noe særlig YouTube-samfunn i Norge på den tiden. Jeg startet mest for artighets skyld. Interessen vokste etter hvert, sier hun.

18-åringen legger ut videoer med hverdagslige ting, klesinnkjøp og fra reiser, for å nevne noe. Selv om hun ikke er så glad i å snakke om det selv, så lever hun av YouTube-kanalen. Det bekrefter manager Maria Sanni i Nordic Screens.

– Målsetningen framover er å laste opp videoer ofte og fortsette med å lage underholdning, sier Kristine Bremnes.

Saken fortsetter under bildet.

Kristine Bremnes har 47.000 følgere på sin YouTube-kanal. Foto: Lars Sørnes

22. oktober

Årets TV-aksjon går av stabelen 22. oktober. Målsetningen er at barn i de fem landene Colombia, Mali, Syria, Pakistan og Sør-Sudan skal få en bedre skolehverdag gjennom den norske dugnaden. Globalt er det i dag 60 millioner barn som står uten skole.

TV-aksjonen har fått slagordet «Hvert barn er en mulighet». Unicef jobber målrettet for at barn ikke skal få ødelagt framtiden på grunn av voksnes kriger og konflikter.