– Saken om jenta i Stjørdal kunne like gjerne vært skrevet her. Vi kjenner oss veldig igjen i problematikken, sier rektor ved Meråker skole, Christian Fredrik Kolvik.

Samarbeidet med hjemmet

Han forteller at skolen har hatt flere saker der elever har blitt utsatt for hets og trakassering via appene Jodel og Sarahah. Kolvik er glad for at utfordringene settes på dagsorden og sier nettmobbinga i mange tilfeller kan være vanskelig for skolen å fange opp.

– Det er ikke lett å orientere seg i dette landskapet. For vår del handler det først og fremst om å jobbe med holdningsskapende arbeid. Det gjør vi både i samerbeid med hjemmet og i læringsarbeidet, sier Kolvik.

Snakk med ungdommene

– Vår klare oppfordring til foreldrene er at de bør sette seg ned sammene med ungene og snakke om hva som er gode og dårlige applikasjoner, legger han til.

Mobbesaker i Hommelvik

Heller ikke skoleledelsen ved Hommelvik ungdomsskole er ukjent med mobbing på sosiale medier.

Saken fortsetter under bildet.

Kristel Linset er rektor ved Hommelvik ungdomsskole. Foto: Richard Bakken (arkiv

Rektor Kristel Linset forteller at skolen hadde en konkret episode med den anonyme appen Askfm for noen år siden og at de ble gjort kjent med et nytt tilfelle i høst. Denne gangen var det snakk om trakassering og hets på den omstridte og aktuelle appen Sarahah.

– En elev hadde fått negative tilbakemeldinger som går på vedkommende som person, sier Linset.

Tema i klasserommet

Hun forteller at anonyme apper har blitt et tema i klasserommene ved skolen

– Hos oss er det satt på agendaen ute i klassene. Lærerne har tatt tak og bruker det som diskusjonstema med elevene. Vi spør hva de bruker det til, hva som rører seg der inne og snakker litt om hva som er greit og ikke greit, sier Linset.

Og fortsetter:

– Vi har en strategi på hvordan vi jobber med nettvett generelt, men tar også tak i konkrete fenomener når det dukker opp nye, sier hun.