I slutten av august hadde drosjesjåfør Stig Carlo Aasen en kjøretur han sent glemmer.

– Jeg kjørte mot Stjørdal med en kunde i bilen. Når vi nærmer oss Helltunnelen ser jeg skilt om at farten er satt ned til 50-kilometer i timen. Jeg senker farten, men plutselig skimter jeg i øye-kroken at bommen kommer ut i kjørebanen. Den ytterste delen av bommen treffer bilen, sier Aasen.

Et sekund fra katastrofe

Aasen har vært drosjesjåfør i 31 år og har aldri opplevd lignende mens han har vært på veien. Bommen traff stolpen mellom døra og frontruta.

– Dersom bilen hadde blitt truffet ett sekund senere, ville det ha medført at frontrute og tak hadde fått enorme skader, som igjen kunne forårsaket personskader, sier Aasen.

Umiddelbart tok han kontakt med Vegtrafikksentralen og spurte om hvorfor stenging av tunnelen ikke var varslet.

– Der fikk jeg til svar at dette var et akuttilfelle og at dette var en nødstopp-prosess, sier Aasen og legger til at han passerte en bil i en avkjøringslomme 1,5 kilometer inne i tunnelen.

Arrogant

– Hvordan var samtalen med Vegtrafikksentralen?

– Det var litt arrogant holdning fra Vegtrafikksentralen. De kan ikke bare bruke bommen uten varsel til bilistene. Det er rimelig stor trafikk på denne strekningen om morgenen.

Ut ifra trafikken mener han at stengingen av tunnelen ikke ble foretatt samtidig på begge sider.

– Jeg så at møtende trafikk avtok etter en kilometer inne i tunnelen. Det vil si at jeg kjørte mer enn fire kilometer uten å treffe møtende trafikk. Det var tydelig at de hadde bare stoppet trafikken i en retning, sier Aasen.

– Hva synes du om denne opplevelsen?

–Det var forferdelig. Tenk om det var en motorsyklist som hadde blitt truffet av bommen. Det ville vært fatalt, sier Aasen. Hans forsikringsselskap har beregnet skadene på bilen til over 25.000 kroner.

Nødstenging

Terje Sundfær, opplæringsansvarlig for Vegtrafikksentralen synes at Aasens opplevelse er merkelig.

– Når vi nødstenger en tunnel er det første som skjer at skilt med fartsreduksjon blir aktivert, pluss blinkende rødlys. Deretter går det 20 sekunder til bommen ved Helltunnelen går ned. At bilisten så at det var redusert fartsgrense, tyder på at blinkende rødt lys skulle vært aktivisert. Det er en del av skiltplanen vi har for tunnelene, sier Sundfær.

Vanlig med påkjørsler

Han forteller at det er ikke noen engangstilfelle at bilister kjører inn i bommene.

– Forsinkelsen på 20 sekunder er gjort for at folk ikke skal kjøre inn i bommene.

– Virker dette bestandig?

– Veldig ofte, og det er sjelden feil på systemet. De gangene det har vært feil, så har det vært bommen som ikke kommet i posisjon.

– Denne bilføreren hevder at det ikke var noen blinkende lys?

– Jeg kan ikke si noe mer om denne spesifikke hendelsen enn at vår logg tilsier at det ikke var noe feil på systemet den morgenen, sier Terje Sundfær.