- Dette er bekymringsfullt. Meråker kommune scorer lavt på flere områder samtidig. Det sier noe om at vi må jobbe for å bedre forholdene. Undersøkelsen viser blant annet at ungdommen er lite fornøyd med skolen. Men hva handler det om? Når ungdom opplever mye som meningsløst ellers, vil de også opplever skolen som meningsløs, sier Christian Fredrik Kolvik rektor ved Meråker skole.

Samkjøring

Han ser muligheter for å sette i verk tiltak som kan bidra til å bedre situasjonen for ungdom. Samtidig vil det være spørsmål om hvor stort apparat en liten kommune som Meråker kan ha for å kunne skape et lavterskeltilbud for ungdom. Han antyder at et samarbeid mellom for eksempel Stjørdal og Meråker kan være en mulighet. Men også Meråker kan gjøre noe.

- En SLT-koordinator kan bidra til å få en bedre samkjøring av det forebyggende arbeidet. Det har vi ikke i dag, sier han.

Bekrefter

- Tror du å tallene?

- Jeg tror at de viser en del trekk som vi må ta på største alvor. Vi må bearbeide dem og sette inn tiltak. Så må vi også få de unge til å sette ord på tallmaterialet som kommer fram, sier han.

- Er du overrasket?

- I lys av det tallene i undersøkelsen viser, får vi bekreftet en de av de trendene vi ser på skolen. I en slik situasjon kan ikke skolen stå alene. Foreldre, kommunen, elevene selv - alle må ta ansvar for å snu situasjonen, sier rektor.

Mye bra

Han påpeker samtidig at Meråker har mye bra å tilby ungdommen.

- Det må vi heller ikke glemme. Men er vi bevisste nok på det? Vet foreldre og de unge selv om de mulighetene som fins? Der kan vi også bli bedre, sier Christian Fredrik Kolvik.