Det har ikke blitt noen trafikkbøter på yrkessjåføren, som hver dag kjører på veiene i Malvik med digital leveringsliste for postpakkene på mobiltelefonen.

Heller ikke Sørdal kan derfor sies å være en av de som har bidratt til at statskassen kunne innkassere over 2 millioner kroner fra malvikinger som brøt trafikkreglene i fjor, ifølge oversikten fra Statens innkrevingssentral.

Leverer og henter pakker

– Jeg har daglige turer i Malvik hvor jeg leverer og henter postpakker. Nå er det lenge siden jeg fikk bot for å ha gjort noe ulovlig i trafikken. Det må ha vært i 1991, sier yrkessjåføren som er godt kjent både på de lokale veiene, med trafikken og kontrollene som gjennomføres.

Må passe på mobilen

Sjåførene i Posten er utstyrt med mobiltelefon som brukes som digitalt arbeidsverktøy der oppdragene registreres.

– Vi må passe på bruken av mobilen og unngå å bruke den mens vi kjører. Det er noen av våre sjåfører her i Malvik som er blitt bøtelagt fordi de har lest eller tastet på mobilen under kjøring. Det kan skje i en travel arbeidsdag, men alle trafikkbøter må sjåførene betale selv, forklarer Sørdal.

– For budene som kjører i boligområdene kan det også være utfordrende å huske på å feste bilbeltet mellom postkassestativene, sier han.

Ikke så mange kontroller

Med arbeidsdagen på veiene opplever ikke Sørdal så altfor mange kontroller langs fylkesveg 950 eller inne i boligområdene.

– Jeg har sett at det er kontroller på den gamle vektstasjonen ved Torp, og i Svedalsvegen er politiet av og til på plass for å kontrollere trafikken. Tror kanskje det ikke er nok kontroller i Malvik, og det burde muligens ha vært noen flere, mener yrkessjåføren.

– Hvilken trafikkbot vil være mest irriterende å få for deg?

– Det må være å få bot for å bruke mobilen mens jeg kjører, mener Bård Sørdal.

Få parkeringsbøter

I Malvik er det bare parkeringsplassene utenfor dagligvarebutikkene som er regulert, og som kan gi bøter for den som ikke er oppmerksom på skiltingen.

Butikksjef Øystein Mostervik ved Coop Extra måtte for noen år siden innføre regulert parkering foran Vikhammer Senter. Årsaken var at et økende antall pendlere benyttet plassen for langtidsparkering.

– Vi har et privat selskap som kontrollerer parkeringsplassen foran senteret, og som kan bøtelegge de som står for lenge. Plassen er for kundene i senteret og ikke for langtidsparkering. Nå er det svært få som får bøter, men enkelte parkerer her før de tar bussen til byen, sier Mostervik.