Black Friday går av stabelen 24. november, og det anslås at nordmenn vil sprenge tidligere kjøperekorder.

Igjen møtes handelsdagen med det grønt motsvaret, og i Stjørdal prøver nisjebutikker sin egen vri.

Gir bort av omsetning

Ved Jan Sakshaug Sport AS forteller Aud Ravlo Sakshaug at de har tenkt ut noe.

- Vi bestemte oss for å gjøre noe annerledes med Black Friday. Vi gir 15 prosent av omsetninga den dagen til enten Kreftforeninga eller Røde Kors. Hvilken det skal bli har vi lagt ut en avstemning på Facebook siden vår. Vi vil også istedet markere Nisjebutikkens dag på lørdag, opplyser Sakshaug.

- Vi nisjebutikkene har ikke alle mulighet til å henge på dager som Black Friday. Istedet for å invitere folk til å gå nærmest amok og handle varer de ikke vet om de trenger engang til dumpingpriser, ønsker vi å tilby kvalitet og fagkompetanse for å rådgi kundene om varer de virkelig trenger, legger hun til.

Kjøpesentrenes dag

Alternative påfunn vil ikke forhindre omsetningsrekord.

Det tror Virke, hovedorganisasjonen for handel og tjenester. Det amerikanske handelsfenomenet Black Friday har fått godt fotfeste i Norge, konstaterer organisasjonen Virke.

I fjor økte omsetningen med 10,6 prosent sammenlignet med året før. Virke anslår at nordmenn i år vil handle for 3,4 milliarder, og dermed sprenge alle rekorder.

Nordmenn gjorde unna nesten halvparten av julehandelen i november sist, mener organisasjonen.

– Black Friday er blant årsakene til at vi er tidligere ute med julegavekjøpene enn før. I fjor flyttet nesten 1,5 milliarder kroner av julehandelen seg fra desember til november, og det er grunn til å tro at denne trenden vil fortsette i år, sier Bror William Stende, direktør for Virke faghandel.

Elektro og sport

Det er særlig omsetningen i elektro- og sportsbutikker som forflytter seg til november, ifølge pressemeldingen fra Virke.

De påpeker videre at særlig kjøpesentrene har trykket handledagen til sitt bryst. Det er de som markedsfører dagen mest, registrerer Virke. I 2016 økte omsetningen på fire av fem kjøpesentre på Black Friday sammenlignet med året før. Og nå har også nettbutikkene hevet seg på i større grad.

Byttedag som motsvar

Det er ikke alle som er like begeistret for Black Friday

Med slagordet "Grønt er det nye svart", arrangerer DNT ung (turistforeninga) for andre år på rad Grønn Fredag, som skal være et miljøvennlig alternativ.

Over 10.000 har sagt at de ønsker å delta på byttedagen, som arrangeres av DNT ung 15 steder i landet, fra Hammerfest til Stavanger. Her kan folk kan bytte friluftsklær og fritidsutstyr. I år har også flere organisasjoner og bedrifter hevet seg på trenden.

Vi ha merbruk

– Jeg håper arrangementer som Grønn Fredag kan gjøre at flere får øynene opp for at jo mer ting brukes, jo mindre blir miljøbelastningen per gangs bruk – ikke bare den ene dagen, men året rundt, sier leder for DNT ung, Johanne Grue Reiten.