I Trøndelag var satsing på jernbane Venstres viktigste sak i valgkampen. Jon Gunnes gikk høyt ut og lovte at han skulle gjøre alt han maktet for å få på plass pengene til elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen. Denne uka ble budsjettforhandlingene mellom regjeringspartiene, KrF og Venstre sluttført i Stortinget. Der hadde Venstre klart å forhandle inn 440 millioner kroner til økt satsing på jernbane, men ikke ei krone av dette kommer til Trøndelag.

Skuffende av Venstre

Stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV) synes det er svært skuffende at Venstre og regjeringspartiene bryter løftet om elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen.

– Dette er det som raskest ville kuttet utslipp av klimagasser i Trøndelag og lagt grunnlag for et bedre togtilbud. Nå frykter vi i SV at dette skyves ut i det blå, sier Haltbrekken i en kommentar til resultatet av budsjettforhandlingene mellom de fire borgerlige partiene på Stortinget.

Ikke uenig med SV

Stortingsrepresentant Jon Gunnes (V) er ikke uenig med SV i at jernbaneløftene skulle ha vært fulgt opp i neste års budsjett.

– Jeg er ikke uenig i at dette skulle ha vært fulgt opp i statsbudsjettet. Det er bare fem måneder siden prosjektet ble vedtatt i Nasjonal transportplan (NTP). Vi lyktes ikke med å få dette med i statsbudsjettet denne gangen, fordi det ikke var nok støtte fra de andre partiene. Men Stortingets vedtak om at elektrifiseringen av Trønderbanen og Meråkerbanen skal være ferdig i 2023 står fast, sier Jon Gunnes.

Følger opp i revidert

– Samferdselsministeren er ikke negativ til elektrifisering av Trønderbanen, men vil ha en ekstra gjennomgang av kostnadene før det bevilges penger på statsbudsjettet. Venstre vil holde trykket oppe og ta elektrifiseringen opp når vi skal behandle revideringen av statsbudsjettet. Men de andre representantene fra Trøndelag bør også være mer på offensiven, ikke bare Venstre og SV, mener Gunnes, som savner sterkere engasjement fra flere på trønderbenken i Stortinget.

Ført velgeren bak lyset

SVs medlem av fylkesutvalget og utvalg for transport i Trøndelag fylkeskommune, Rakel S. Trondal, er også skuffet over at det ikke kommer penger til jernbanesatsing i fylket.

– Som medlem av transportutvalget i fylket må jeg si det så sterkt at her har Venstre og Høyre ført velgeren bak lyset gjennom hele valgkampen. Der lovte de at det skulle komme penger til elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen etter at prosjektet var kommet med i Nasjonal transportplan (NTP), sier Rakel S. Trondal (SV).

Budsjettet var lagt

– Statsbudsjettet var på det tidspunktet rigget, og de visste at noe de lovte velgerne skulle komme – ikke lå inne i budsjettforslaget. Dette er en tragedie for trøndersk samferdsel, og nå kan vi bare se langt etter elektrifisering og langtunnel gjennom Malvik, slik det er lovt i NTP, sier Trondal.

– SV la inn 300 millioner kroner i sitt alternative budsjett slik at elektrifiseringen kunne fortsette som planlagt. Men nå er alt stoppet fordi det dukket opp en budsjettsprekk på 600 millioner, noe som neppe ville fått samme konsekvenser for tilsvarende prosjekt og sprekk på Østlandet, hevder hun.

Stopp for prosjektgruppa

Etter at de borgerlige partiene ble enige om statsbudsjettet varslet Bane Nor at de pakker ned og avvikler prosjektgruppa for elektrifisering av Trønderbanen.

– Hva med Meråkerbanen?

– Elektrifiseringen stopper også på det som er en viktig transportkorridor mellom Trøndelag og Sverige. Svenskene er ganske opptatt av Meråkerbanen, som ville kunne gi en god transportløsning med forbindelse ned til Stockholm, sier Rakel S. Trondal.

Vanskelig sak

– Elektrifisering av Meråkerbanen er en vanskelig sak, fordi det ikke er et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt, og vil neppe bli det. Men på svensk side ønsker de elektrifisering for å få en god forbindelse mellom Stockholm og Trondheim, sier Jon Gunnes.

– Mange i Trøndelag tror at det er potensial for godstransport på denne strekningen. Det har jeg vanskelig for å tro, men har etterlyst tall fra Statens Järnvägar (SJ) som eventuelt kan dokumentere det, sier stortingsrepresentanten for Venstre.