I rikspressen ser vi at det er et stadig økende problem med vold, trusler og uro i skolen. Sist ut er Trondheim kommune hvor det har vært flere oppslag, og fredag 17.nov kan vi lese mer detaljert i Adresseavisen om læreren som ble utsatt for kvelertak, knyttneveslag og trusler fra en elev.

I en nasjonal undersøkelse Respons analyse har gjort for Utdanningsforbundet sier 52 prosent av lærerne i barneskolen og 34 prosent av lærerne i ungdomsskolen at de en eller flere ganger har blitt utsatt for ubehagelige trusler fra elever i løpet av de siste fem årene.

I 2005 var tallet 19 prosent i barneskolen og 24 prosent i ungdomsskolen.

I 2017 har 51 prosent av lærerne i barneskolen og 19 prosent av lærerne i ungdomsskolen opplevd fysisk vold fra elever en eller flere ganger i løpet av de siste fem årene. I 2005 var tallet 24 prosent og 11 prosent i henholdsvis barneskolen og ungdomsskolen.

Tallenes tale er klar; det har vært en drastisk økning av vold og trusler i skolen på landsbasis.

Hvordan er det så på Stjørdal?

Vi i lokallaget opplever et økt trykk og fokus fra våre medlemmer hva angår vold og tøff språkbruk som utøves mot lærere og medelever ned i barnetrinnet, samt rapporteringer om trusler fra elever i ungdomsskolen, og det gjør oss selvsagt bekymret. Uten å ha gjennomført en spørreundersøkelse, så ser vi helt klart samme tendens som på landsbasis; lærere i barneskolen er mest utsatt for vold.

Vi er bekymret!

Vi er bekymret fordi ansatte blir slått på, spytta på, sparket til, kastet ting på, utskjelt med ord barn på barneskolen ikke skal ha i sitt ordforråd.

Vi er bekymret over hva det gjør med den ansatte som med hjelp av tvang må holde fast barn for at de ikke skal skade seg selv eller de rundt seg.

Vi er bekymret for at det å ikke strekke til tærer på, slik at når det neste slaget kommer, så slutter en lærer i jobben sin.

Vi er bekymret på vegne av barna som utagerer. Barn som ikke har det godt utagerer. Hvorfor har de det ikke godt?

Vi er bekymret, og da har vi ikke engang nevnt den økonomiske situasjonen i skolen og i barnehagen, vi har ikke nevnt overfylte klasserom, vi har ikke nevnt et avvikssystem som ikke fungerer, vi har ikke nevnt stor underrapportering på skademeldinger og vi har sikkert ikke nevnt at ansatte i barnehagen må stadig bruke mer tid på foreldreveiledning. Vi nevnte forresten ikke noe om de ungdommene som ble mistenkt for å gå rundt med kniv på Stjørdal tidligere i høst heller. Lurer på om de la igjen kniven sin hjemme når de var på skolen?

Hilde Merete Øia

Utdanningsforbundet Stjørdal