Innherred Renovasjon har i jula hatt store utfordringer med avfallshåndteringen og ligger langt etter den ordinære tømmeplanen på flere steder.

Ifølge kommunikasjonsrådgiver Øyfrid S. Knudsen gjelder dette abonnenter i Malvik og i Flora.

– Det er i Malvik det er flest berørte abonnenter. Jeg finner så langt cirka 20 innmeldte gater hvor en eller flere abonnenter ikke har fått tømt. Dette er hovedsakelig abonnenter som hadde ordinær tømmedag 1. og 2. juledag, sier Knudsen.

Fulle dunker på Vikhammeråsen

Hun hadde tirsdag ingen oversikt over det totale antallet, men opplyser blant annet at husstander på store deler av Vikhammeråsen er rammet av forsinkelsene.

Marian Resell i Trompetvegen på Vikhammer forteller om fulle dunker i nabolaget. Hun er kritisk til Innherred Renovasjon.

Saken fortsetter under bildet.

Beboerne i Trompetvegen på Vikhammeråsen har ikke fått tømt søpla på lang tid. Foto: Privat

– Jeg synes det er ille at det kan være så dårlig planlagt fra renovasjonsselskapet sin side. Alle kan oppleve uforutsette hendelser, men det er nettopp derfor man skal ha en kontinuitetsplan, sier Resell.

Skylder på sykdom

Innherred Renovasjon meldte på sine egne nettsider rett før jul at driftsforstyrrelser i dekningsområdet skyldtes en konflikt med transportøren. I romjula skyldte selskapet på sykdom hos den samme underleverandøren. Knudsen holdt fast ved den årsaken da Bladet tok kontakt tirsdag.

– Sykdom er årsaken. Det har blitt blandet sammen med konflikten vi skrev om før jul, sier Knudsen.

– Har ikke Innherred Renovasjon en beredskapsplan for sykdomsfrafall?

– Det er ikke slik at det sitter 5–6 sjåfører klare og venter når slike ting oppstår, sier Knudsen.

Misfornøyd med transportør

Det er selskapet Retur AS som kjører på kontrakt for Innherred Renovasjon. Uenighetene med den eksterne underleverandøren handler blant annet om forståelse av kontrakten.

– De mener enkelte veier ikke er egnet for store søppelbiler. Vi har derfor tatt over en del ruter for dem, sier Knudsen.

– Har ReturAS har brutt kontrakten?

– Om de har misligholdt sin del av avtalen er noe vi må se på og vurdere, sier Knudsen.

Og legger til:

– Men vi synes ikke de har gjort noen god jobb.

– Kan de bli aktuelt for Innherred Renovasjon å bryte kontrakten?

– Det vet vi ikke. Det vil tiden vise. Vi er i løpende dialog med Retur AS, sier Knudsen.

Bruker denne uka

Forsinkelsene har resultert i en opphopning av søppel hos flere husstander. I Flora vil det bli tømt torsdag denne uka, ifølge Knudsen. Hun kan fortsatt ikke love tidspunkt for henting i Malvik.

– Transportøren har gitt tilbakemelding om at de jobber med å ta inn forsinkelsene og at de kanskje trenger hele denne uka. Hvis de ikke klarer det kommer vi til å sette inn eget mannskap og utstyr, sier Knudsen.

– Hvorfor kan dere ikke gjøre det umiddelbart?

– Fordi det tar tid å stable på plass biler og mannskap. Transportøren må få litt tid på seg til å rette opp etter seg, sier Øyfrid S. Knudsen.

Influensa

Stig Fjærli er daglig leder i bedriften Retur AS. Han bekrefter at forsinkelsene i all hovedsak skyldes sykdom.

– Utfordringene skyldes langtidssykmeldinger på flere av våre sjåfører. På toppen av dette ble noen av våre ansatte rammet av influensa i jula. Disse har blitt erstattet av ferske vikarer. I tillegg har det vært vanskelige kjøreforhold. Vi er en liten enhet og blir sårbare når slikt skjer, sier Fjærli.

Tar en dag av gangen

– Innherred Renovasjon er misfornøyde med jobben dere har gjort. Hva tenker du om det?

– Den uttalelsen får stå for deres regning, sier han.

Fjærli forteller at to sjåfører er friskmeldte og tilbake på jobb tirsdag, men tør ikke love når søpla blir tømt i Malvik.

– Vi tar en dag av gangen, sier Stig Fjærli.