AtBs nye sonestruktur skal gjøre det billigere å reise kollektivt, men slik har det ikke blitt for alle trøndere.

Før nyttår betalte reisende på strekningen Hommelvik - Stjørdal 33 kr for billetten. Nå koster den over det dobbelte, og ligger på hele 74 kroner.

Oppgitt ordfører

- Dette er helt bak mål. Visjonen for et samlet trøndelag innebærer mindre avstand, men med slike billettpriser blir den gamle fylkeslinja dobbelt så tjukk, sier Ingrid Aune, ordfører i Malvik kommune.

Hun har bedt om et møte med Per Olav Hopsø, leder i transportutvalget, for å diskutere alternative løsninger på problemet.

Hopsø forteller at transportutvalget har de siste årene jobbet med å kutte fra over 800 soner ned til 11, i en epost til Bladet.

- For noen blir det dyrere å reise, mens andre opplever en vesentlig prisnedgang. Jeg skjønner at dette kan virke mindre attraktivt på de strekningene der prisen øker, men en forenkling av sonesystemet har vært viktig for oss.

Håper folk vil reise kollektivt

Hopsø håper at den nye soneinndelingen ikke forårsaker mindre kollektiv trafikk, og skriver at utfordringene i kjølvannet av den ferske strukturen skal diskuteres på neste møte i hovedutvalget.

- Jeg vil understreke at vi skal ta en evaluering av dette. Det er helt nødvendig etter en så stor omlegging.

Malvik-ordføreren mener fylkeskommunen må bli flinkere til å finne løsninger på slike bussrelaterte konflikter som berører hverdagen til mange.

- Det blir vanskeligere for folk å velge miljømessig transport om det er økonomisk ulønnsomt, eller for få bussavganger.

Lagt til rette for arbeidsreisende

AtB skal ha fått analysert data fra systemet sitt for å tilrettelegge mest mulig for sine reisende.

Da har det blitt sett nøye på reisemønsteret til arbeidsreisende med kort reisevei, slik at færre reisende slipper å krysse sonegrenser til og fra arbeidsplassen. Dermed blir billettene billigere og sonene enklere å forstå.

Trasige priser i Trøndelag

For Even Blenksler har det blitt billigere å pendle fra Trondheim til Stjørdal.

- Selv om det har blitt billigere, så er det ikke billig nok. Jeg har tidligere pendlet en lignende distanse i Stavanger, og der var prisene betydelig billigere.

Han mener at om man skal få folk til å pendle så man legge enda mer til rette for det.

- Selv om det er billigere å ta buss enn å kjøre bil, så er prisene likevel for høye.

Skal i dialog med alle ordførerne

I følge Hopsø skal han møte alle ordførerne i Trøndelag før sommeren.

- Vi skal møtes slik at jeg kan få høre om de utfordringene kommunene har innenfor transportområdet, forteller Hopsø.