Formannskapet i Malvik og fylkesutvalget tar opp AtBs takstsone i Muruvik, som har skapt reaksjoner etter kraftig prisøkning fra årsskiftet.

– Grensa mellom takstsone 1 og 2 må gå et sted, men bør plasseres der den bidrar til å redusere bruken av privatbil inn til sentrum i Trondheim, mener Lill Harriet Sandaune (FrP), som både mandag og tirsdag neste uke skal behandle den upopulære takstsonen mellom Malvik og Stjørdal i formannskapet og i fylkesutvalget.

Samordne periodebilletten

Det var fra årsskiftet de nye takstene ga en kraftig prisøkning for dem som kjører buss mellom Hommelvik og Stjørdal.

Det har skapt reaksjoner blant passasjerer og lokale politikere at det koster 74 kroner å ta buss mellom nabokommunene Malvik og Stjørdal, mens de som reiser mellom Hommelvik og Trondheim sentrum slipper med 37 kroner.

– Da de nye takstene ble vedtatt av Sør-Trøndelag fylkesting i oktober i fjor, foreslo FrP sammen med Høyre og Venstre at en skulle vurdere muligheten for å samordne periodebilletten i sone 1 og 2. Dette mente vi kunne bidra til å nå målet om å redusere bilbruken inn til Trondheim, og frigjøre parkeringsplasser ved inngangen til takstsone 1 i Hommelvik, Melhus og Skaun. Det forslaget fikk vi ikke flertall for, forklarer Sandaune.

Økonomiske årsaker

– Det at flertallet i fylkestinget ikke fulgte opp anbefalingen fra kommunestyret i Malvik om å innlemme Stjørdal sentrum i takstsone 1 var økonomiske, sier Sandaune, som ser at det slår ekstra negativt ut for reisende med buss mellom Hommelvik og Stjørdal. Det kan gi økt bruk av privatbil for dem som reiser mellom Hommelvik og Stjørdal.

– Det er fylkeskommunen som eier AtB, og som bestemmer priser og takstsoner for kollektivtrafikken. Hva kan formannskapet i Malvik gjøre for eventuelt å få endret eller justert takstsonene?

– Formannskapet og kommunestyret i Malvik hadde spørsmålet om takstsonene til høring i september i fjor, og ga da en anbefaling om at takstsone 1 skulle omfatte Stjørdal sentrum. Det var for å nå målet om å redusere bilbruken, og for å unngå at enda flere pendlere bruker egen bil fra Stjørdal for å parkere i Hommelvik før de reiser videre med buss til Trondheim, sier Lill Harriet Sandaune.

Anbefale ny vurdering

– Det vi kan gjøre når saken kommer opp i formannskapets møte på mandag er en henvendelse til Trøndelag fylkeskommune med en anbefaling om å se på grensa for takstsonene blir vurdert på nytt. Allerede på tirsdag vil saken også bli tatt opp i fylkesutvalget, og det er varslet at hovedutvalg for transport i fylkeskommunen skal diskutere saken på sitt første møte i januar, sier Sandaune, som sammen med Rakel S. Trondal (SV) sitter i både formannskapet i Malvik, fylkesutvalget og hovedutvalg for transport.

I fylkesutvalget på tirsdag kommer busstakstene og sonestrukturen opp gjennom et spørsmål fra Elisabeth Paulsen (V).