– Den første henvendelsen mottok vi to minutter etter at spørreskjemaet ble publisert på våre nettsider. På to døgn har vi fått 37 innspill, sier kunderådgiver Rolf Martin Krey ved servicetorget i Malvik kommune.

Dette er hensikten

Det var tirsdag denne uken at kommunen gikk ut og ba publikum om tilbakemeldinger på vintervedlikeholdet i Malvik.

– Vi vil gjerne vite hvordan tjenestene vi utfører blir oppfattet blant innbyggerne våre. Det er hele hensikten med å legge ut dette spørreskjemaet, sier Tor Albert Kverkild ved FDV kommunalteknikk.

Svarer ut spørsmål

Krey opplyser at en stor andel av henvendelsene er positive.

– Mange skryter av strøinga i kommunen og gir tilbakemeldinger om at brøytemannskapet gjør en god jobb. I tillegg er det en del spørsmål. Noen lurer på hvordan en skal håndtere parkering i gata, mens andre spør hvem som har ansvaret for vedlikeholdet på bestemte adresser i Malvik, forteller han.

Tar av trykket

Krey sier kommunen har mål om å svare ut alle spørsmål. Den digitale dialogen bidrar til å ta av trykket på telefonlinja inn til servicetorget.

– Det var også litt av hensikten da vi prøvde ut dette første gang i forbindelse med utbedringa av Dalabakken i fjor, sier Tor Albert Kverkild.

Ny strategi

Han forteller at ledelsen på avdelinga tok kontakt med kommunens kommunikasjonsrådgiver, Gro-Anita Mortensen, i forkant av prosjektet.

– Vi spurte henne om hun kunne være delaktig i kommunikasjonsarbeidet når det gjøres store endringer på veier i Malvik. Vi ville unngå at servicetorget ble nedringt. Det var da hun foreslo en slik løsning, sier Kverkild.

Kommet for å bli

Innspillene gir kommunen en pekepinn på hvordan de kan forbedre seg. Kverkild tror den type dialog har kommet for å bli.

– Dette spørreskjemaet vil bli liggende på nettsiden vår en stund til. Så får vi se om vi lager noe tilsvarende til våren når det blir tid for kosting og rengjøring av gater, sier han.