– En av mine aller viktigste jobber som rektor er å ansette de beste lærerne. Jeg tror vi har et kjempeteam på plass for de elevene som velger å komme til Fagerhaug, sier Cherise Kristoffersen, rektor for Fagerhaug International School.

Ny skole

Fra høsten åpner den første internasjonale ungdomsskolen i dalføret. Det første året blir det et 8. trinn, året etter kommer 9. og om to år vil det være et bilingualt skoletilbud fra 1. til 10. klasse tilgjengelig i Stjørdal.

– Jeg tror Stjørdal er klart for dette nå. De jeg snakker med er positive og forstår ønsket om å fokusere på en internasjonal skole her. De er mer åpne enn for noen år siden, sier Britt Unni Geving.

Hun og de tre andre lærerne som begynner på den internasjonale ungdomsskolen har vært gjennom kursing og jobber for fult med å planlegge undervisningen til høsten. De synes det er spennende å være med på oppstarten av en ny skole.

– Vi gjør noe annerledes. Dette er et nytt tilbud. Det var stor interesse da vi hadde åpen dag for de som kanskje kunne tenke seg dette, sier Neelam Panjwani.

Internasjonalt pensum

Fagerhaug har valgt at ungdomsskolen skal sertifiseres som et «Middle years program», som er en internasjonal standard for ungdomsskoler organisasjonen IBO benytter.

Det er flere tusen slike skoler i hele verden. Elevene begynner på ungdomsskolen allerede i 6. trinn og får karaterer fra samme år.

– Det er en annen måte å tenke på enn i norsk skole. Vi planlegger fem-ukers enheter der elevene skal oppnå bestemte læremål. Som lærere legger vi opp de forskjellige enhetene. Det er en undervisningsform som er tilpasset mer til elevene i klassen. Man følger ikke bare en lærebok, sier Liesl Krøke.

Undervist før

Panjwani og Geving har tidligere undervist på ungdomsskole med samme pensum da de var lærere ved Trondheim International School.

– Noe jeg liker godt ved denne måten å undervise på, er at vi legger til rette pensumet og vanskelighetsgrad for enkeltelevene. Det er mye jobb, men i utgangspunktet kan elevene få forskjellige hjemmelekser. Alle starter et skoleår med forskjellig utgangspunkt, og vi har anledning til å tilpasse undervisningen mye. Det er kjempeartig å se fremgangen, sier Panjwani.

Tospråklig

Lærerne sier de har stor tro på hvor viktig det er å være tospråklig i fremtiden.

– Elever som begynner på skolen snakker vanligvis engelsk flytende etter et år. Som norsklærer er mitt fokus norske forfattere, norsk historie og norsk språk. Her må vi ha med oss både tilknytningen til Norge, og også det internasjonale perspektivet, sier Gjeving.

– Vi møter engelsk overalt. Det er blitt et så internasjonalt språk at det er mange foreldre som ønsker at barna deres er klare for en verden der de kommer til å møte engelsk overalt, sier Krøke.