– Vi fikk tilslag i to av kategoriene, og vi er veldig godt fornøyd med det. Vi vet ikke antallet biler kommunene har behov for enda, og derfor ikke nøyaktig hvilken verdi rammeavtalen har, sier Elin Kleven Johansen, daglig leder i Toyota Bilia Stjørdal.

Prøven-Motortrade AS i Stjørdal og Autoplan AS fra Hamar ble tildelt rammeavtalene på de andre biltypene.

Stor jobb

I fjor høst lyste Værnesregionen innkjøp ut anbudskonkurransen på tjenestebiler, med 16 forskjellige spesifikasjoner til hvilke oppgaver de forskjellige biltypene skal løse. Nå har Værnesregionen ferdigstilt evalueringen, og har inngått kontrakter med de tre anbudsvinnerne.

– Det er seks forskjellige kommuner med seks forskjellige behov i konkurransen. I tillegg har vi bedt om tilbud på både leasing og kjøp av bilene, sier Kjetil Nyborg, som er innkjøpskoordinator i Værnesregionen.

Johansen sier det er litt forskjellig om forskjellige bilforhandlere har kapasitet og kompetanse til å levere konkurransedyktige tilbud i store anbudskonkurranser.

– Det er veldig mange spesifikasjoner man skal finne gode løsninger for å håndtere, sier hun.

Syv tilbydere

Innkjøpskoordinatoren forklarer at det er en stor jobb både å utforme konkurransegrunnlaget, å levere tilbud, og å evaluere tilbudene for å avgjøre hvem som får kontraktene.

Vinnerne skal levere biler til kommunene de neste fire årene.

– Kommunene velger selv ut fra tjenstlige behov hvilken av disse rammeavtalene som skal benyttes. Vi har fått syv tilbud og alle leverandørene var godt kvalifiserte. Vi ønsker billigst mulig bilhold, både med tanke på kostnadene over hele tidsperioden og tidsbruken, sier Nyborg.

Overrasket over oppdeling

Trond Kvam er daglig leder i Autoplan på Hamar. Han sier de har spesialisert seg på å levere biler til næringslivskunder og offentlige oppdragsgivere.

– Vi er en biladministrasjonsaktør som leverer biler over hele Norge. Da benytter vi oss av ulike samarbeidspartnere lokalt fra sted til sted. Vi er kanskje mest overrasket over at de ikke velger en aktør til å levere alle bilene. Erfaringsmessig ser vi at utlysere senere samler alt hos en leverandør, sier Kvam.

Ønsket lokale forhandlere

Værnesregionens innkjøpsavdeling har tydelig signalisert at de ønsker at lokale bedrifter leverer tilbud for å bli leverandører i regionen.

Likevel er det bedriften fra Hamar som skal levere biler av lik modell, som Møller Bil Stjørdal også hadde levert tilbud på.

– Vi må forholde oss til lovene og forskriftene om offentlige anskaffelser. Der kreves det at vi behandler alle leverandørene likt, sier Nyborg.

Innkjøpskoordinatoren sier de sannsynligvis vil legge opp anbudskonkurransen noe annerledes neste gang de skal lyse ut tjenestebilene.

– Vi vil sannsynligvis ha en dialogkonferanse i forkant av utlysningen, og dialogmøter en-til-en med leverandørene. Det er de som kjenner markedet aller best og vet om nye løsninger, sier Nyborg.

Oppfordrer til å tilby

I tillegg til å jobbe i Toyota Bilia Stjørdal, er Johansen leder for Stjørdal Bilforening. Der er de seks nybilforhandlerne i Stjørdal medlemmer.

– Det er litt synd at noen av forhandlerne ikke leverer anbud, men det er en balanse mellom mye arbeid i prosessen og hva man får ut av det. Fra det offentliges side, kan det ikke være et kriterium at leverandøren må være lokal, men man kan ha lokale hentepunkt å forholde seg til. Vi lokale må gjøre oss attraktive og konkurransedyktige, sier Elin Kleven Johansen.