De legger frem et utkast til en felles avtale om Værnes kommune som gjelder fem av de seks kommunene. Malvik har tidligere gjort det klart at de ikke ønsker å delta i diskusjonene.

–Arbeidsutvalget vil sterkt henstille til regionrådet om å gå videre i prosessen med etablering av en Værnes kommune bestående av kommunene Frosta, Meråker, Selbu, Stjørdal og Tydal, skriver Arbeidsutvalget i Værnesregionen i en epost til alle medlemmene av regionrådet for Værnesregionen.

26. og 27. mai har rådmennene i kommunene i Værnesregionen, som sammen med representanter fra de tillitsvalgte utgjør Arbeidsutvalget i det interregionale samarbeidet, vært samlet i Meråker.

Der har de laget et helt nytt forslag til en ny intensjonsavtale om Værnes der alle de fem kommunene er med.

Ber politikerne samles snarest

Arbeidsutvalget henstiller politikerne om å fortsette med arbeidet om kommunesammenslåing. De administrativt ansvarlige i kommunene ber politikerne sette seg ned og snakke videre om en Værnes kommune, men da med utgangspunkt i den nye intensjonsavtalen de selv har skrevet. Den har alle partene med i samme avtale.

–Arbeidsutvalget ber Regionrådet om å samles snarest for å avklare det AU påpeker, i forkant av endelig behandling av kommunestrukturreformen i kommunene, skriver Arbeidsutvalget i eposten til politikerne.

Kan få forlenget fristen

Representantene for administrasjonene i alle kommunene skriver at bakgrunnen for at de har jobbet videre med kommunesammenslåing, er at de har fått signaler fra Fylkesmennene i både Sør- og Nord-Trøndelag om at det kan være mulig å få forlenget fristen for sammenslåing til etter 1. juli, som er fristen regjeringen tidligere har satt for endelig behandling av kommunestrukturen.

Dermed kan det fortsatt være mulig å rekke folkeavstemninger i de kommunene som forutsetter det før man sier ja til å gå inn i en ny kommune.

Helhetlig prosess mulig

I de tidligere forhandlingene der forhandlingsutvalgene i de respektive kommunene har møttes, har det ikke lykkes politikerne å få samlet partene i de fem kommunene til å sitte rundt samme forhandlingsbord for å enes om en intensjonsavtale.

Rådmennene og resten av arbeidsutvalget skriver at det er mulig å «kjøre en bedre og helhetlig prosess» ettersom man ikke må få ferdig arbeidet før 1. juli.

Bygger på de to avtalene

Det ble etterhvert stilt spørsmål til om intensjonsavtalen mellom Stjørdal og Frosta var forenlig med intensjonsavtalen mellom Stjørdal, Meråker, Tydal og Selbu. Arbeidsutvalget har utarbeidet et omforent forslag, som de skriver at «i all hovedsak» tar utgangspunkt i de to tidligere utarbeidede avtalene.

Resultatet er et forslag på en kommune med en befolkning på rund 33.400 innbyggere, som tar mål av seg til å utnytte styrkene i de ulike tettstedene.

Skal gjennomgå samarbeidet

Uavhengig av om det blir en Værnes kommune eller ikke, skriver Arbeidsutvalget at det skal foretas en evaluering av det interkommunale samarbeidet i Værnesregionen per 1. juni i år.

De skriver i oppfordringen sin til politikerne at kommunene i Værnesregionsamarbeidet er gjensidig avhengige av hverandre for å kunne tilby tjenester på samme nivå som i dag.

Rådmennene sier også at kommunene i fremtiden vil være avhengige av hverandre for å møte fremtidige krav og utfordringer som stilles til kommunene.

Lik fordeling av arbeidsplassene

Det blir opp til en fellesnemnd å ferdigstille konkrete planer på lokalisering av de forskjellige fagmiljøene i en felles kommune. Det baseres på at ingen ansatte sies opp som følge av en ny kommune og at det

«Skal tilstrebes en forholdsmessig lik geografisk fordeling av kommunale arbeidsplasser mellom de kommunene som inngår i den nye kommunen som det var før sammenslåingen.»

Endringer i eiendomsskatt

Avtaleutkastet gir endringer i eiendomsskatt i alle dagens kommuner. Arbeidsutvalgets råd er eiendomsskatt kun på verker og bruk, ikke næring eller bolig. I dag har Stjørdal ingen eiendomsskatt, Frosta har eiendomsskatt på eiendom utenom næring, verker og bruk. Meråker, Tydal og Selbu har eiendomsskatt på verker og bruk i dag, men også annen eiendom.

Eiendomsskatten på verker og bruk omfatter i stor grad transformatorstasjoner og vannkraftverk. Den innbefatter også enkelte andre typer produksjon. Kraftkommunene har tidligere forutsatt en eiendomsskatt på verker og bruk for å gå inn i en samlet kommune.