Nå er det avgjort at det blir en ny fartsfest i Stjørdal i 2018. Den andre helga i juni neste år er det klart for en ny VM-runde på Lånkebanen. Det bekrefter medlem i Rallycross in Hell, Harald Lauritzen, overfor Bladet.

– Det er vi veldig fornøyd med. Vi hadde egentlig ikke forventet noe annet heller, og dialogen har vært positiv hele tiden, sier Lauritzen.

Opsjon på fem år

Det er International Management Group (IMG) som eier de kommersielle rettighetene til VM-rundene i rallycross, og således bestemmer hvem som får arrangere VM-rundene.

VM-komiteen på Lånkebanen jobber også med å få opsjon på ytterligere fire år.

– Vi ønsker oss en avtale over lengre tid, slik at vi kan gjøre en del forbedringer på arrangementet. Det er snakk om en opsjon på totalt fem år, altså fire nye år etter 2018, forteller Lauritzen.

Han opplyser at dialogen med IMG om dette er positiv.

– Det er ikke noe i diskusjonen som tilsier at vi ikke blir enige, og signalene vi har fått er gode. Men alle detaljer må være på plass, og det jobber vi fortsatt med, sier Harald Lauritzen.

– Stort potensial

Lånkebanen har fått mye skryt de siste årene. Både rallycrossførerne Petter Solberg, Andreas Bakkerud og Ken Block har snakket varmt om banen. Også IMG skrøt av hele anlegget i sommer.

I år kom rekordstore 21.000 publikummere til Lånkebanen. Harald Lauritzen drømmer om at atskillig flere skal finne veien i årene som kommer.

– Hvis vi får forutsigbarhet og vet hvordan ting legges opp i tiden framover, så kan vi tilrettelegge mer for publikum. Det handler om tribunefasiliteter. Slik det fungerer i dag så er det litt uryddig i skråningen og kamp om de beste plassene, sier han.

I tillegg nevner Lauritzen tiltak i markedsføringen over lengre tid.

– Det er ingen tvil om at poptensialet er der, mener han.

Eget driftsselskap

Arrangørene av VM i rallycross på Hell er godt i gang med å etablere et driftsselskap som kan videreutvikle arrangementet ytterligere. Harald Lauritzen forteller at det blir 10 eiere.

Stjørdal kommune har vedtatt å gå inn på eiersiden med et aksjeinnskudd på 200.000 kroner. Kommunen får en eierandel på 10 prosent.

– Alle brikker er ikke på plass i driftsselskapet ennå. Det tar tid å få på plass alt det formelle, men jeg føler meg veldig trygg på at det går i orden, sier Lauritzen.