Flere ganger har vi fått høre om voldsepisoder eller andre ubehagelige hendelser der taxisjåfører på Værnes flyplass krangler om kundene. Alle har selvsagt et eget ansvar for å oppføre seg ordentlig og i tråd med lover og normer, og vi får håpe det hjelper med reaksjoner mot de involverte sjåførene.

Samtidig sier disse hendelsene og beretninger fra misfornøyde kunder mye om et helt feilslått taxisystem, innført av Solberg-regjeringen.

Behovsprøving, begrensning av antall løyver, krav om sentraltilknytning og kjøreplikt har vært grunnlaget for taxinæringen i flere generasjoner. Med ett ble dette fundamentet revet vekk.

Solberg-regjeringen fikk i 2020 med seg stortingsflertallet – Høyre, Venstre, KrF og Frp – på en drastisk liberalisering ved å gjøre store endringer i yrkestransportloven.

Siden har vi blant annet sett en kraftig økning i antallet løyver. Frislippet har gitt dyrere taxi for kundene og lavere inntjening for sjåførene. Flere biler gir færre turer og lange dager. Det er denne høyrepolitikken som herjer i bakgrunnen på Værnes.

Morten Harper i Stjørdal SV. Foto: Jan Erik Sundøy

Før Solberg-regjeringens taxi-frislipp kom overvåkingsorganet ESA med uttalelser om at behovsprøving av løyver og pålegg om sentraltilknytning var i strid med EØS-avtalen, det vil si reglene for EUs indre marked.

Å begrense antallet drosjeløyver strir mot EUs frie etableringsrett, mente ESA. At slike reguleringer er sunn fornuft hvis vi skal ha et seriøst taxitilbud var ikke noe EØS-avtalens voktere i Brussel brydde seg om. ESAs uttalelser ga Solberg-regjeringen foranledning til å iverksette en taxiliberalisering med turbo.

Påstanden har hele veien vært at liberalisering skulle gi billigere transport og bedre effektivitet. Det motsatte har skjedd. Flere løyver og flere sentraler har gitt større konkurranse om turene og mer tomkjøring. For å ta igjen det tapte, settes takstene opp. Prisen for samme tur varierer enormt avhengig av selskap.

Til tross for lovnader i Hurdalsplattformen om å rydde opp og reversere frislippet har Støre-regjeringen ennå ikke kommet med nødvendige tiltak. Bortsett fra krav til løyvehavere om at de må sørge for taklampe og bankgaranti, har samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hatt lite konkret å melde. Det helt sentrale spørsmålet om begrensning av antallet løyver står uløst.

Taxi er en viktig del av kollektivtransporttilbudet i mange sammenhenger. Vi er ikke tjent med at næringen er kjørt i grøfta av Solberg-regjeringens høyresving. De aller fleste av oss taper på dette: Seriøse drosjeeiere, sjåfører, pasienter, skoleelever og vanlige taxikunder.

LO, YS, NHO Transport og Norges Taxiforbund har gått sammen om aksjonen «Nei til løsarbeidersamfunn». Kravet er gjeninnføring av sentraltilknytning, for å hindre at løsarbeidermodellen får fotfeste. Det er et krav som berører oss alle. Oppsmuldringen av arbeidstakerrettigheter skaper utrygghet og kaos. En reversering av frislippet vil legge grunnlaget for en langt bedre taxihverdag også på Værnes.