Først vil jeg rose Bladet for å sette fokus på innhold i skolen og legge grunnlaget for en debatt om dette. Som lokalpolitiker er det også interessant å se at kommuneadministrasjonen gir uttrykk for at de ikke har oversikt over hvilke læremidler de ulike skolene bruker, mens lokalavisa gjennom sin artikkel gir en oversikt over dette.

I Bladets leder 13.10 dras det vel langt. Elevene i Stjørdal utsettes ikke for noe pedagogisk eksperiment. Digitale verktøy er en naturlig del av samfunnet i dag. Bladet selv henter vel både kunnskap og lager avis ved hjelp av digitale verktøy? Avisen leses vel minst like mye på en skjerm som på papir?

At læremidlene er digitale er det både positive og negative sider ved. Digitale læremidler gir svært mange elever tilgang til lærestoff på en tilpasset måte og det gir lærerne mulighet for i større grad å tilpasse opplæring. Det er i hovedsak langlesing som forskerne peker på som negativt på skjerm. Jeg har tiltro til at lærere bruker de verktøy som er best pedagogisk egnet til enhver tid. Da trengs det læremidler av ulike slag, tilgjengelig både på papir og via skjerm.

Gunnar Uglem, folkevalgt for MDG Stjørdal. Foto: Jan Erik Sundoy

Vi har vært gjennom 2 år med pandemi og smitteverntiltak med hjemmeskole og kohorter. For mange barn og familier kunne nok dette til tider bli litt uoversiktlige hverdager i skolen. Uten iPad ville disse årene vært langt vanskeligere. I sommer og høst var lærerorganisasjonene ute i streik. Dette viste oss hvilke utfordringer vi har når vi ikke har en daglig oppfølging av våre barn fra yrkesgruppen som da ikke var der.

Vi i Stjørdal MDG vil trekke fram betydningen av lærerne og den kompetansen de har i denne debatten. Gode, trygge og kompetente lærere er viktig for å bygge et godt læringsfellesskap og læringsmiljø for barna. Vi oppfatter at samhandling, psykisk helse og inkludering blir stadig viktigere i dagens Norge, og at skolen som sosial arena er en viktig faktor for læring og utvikling. Lærerne er den viktigste faktoren i dette arbeidet, men vi trenger støttefunksjoner som helsesykepleiere, miljøarbeidere og pedagogisk-psykologisk tjeneste tilgjengelige på skolene for å bidra til å styrke barnas mestring i et krevende og komplekst samfunn.

Det er også avgjørende at vi jobber målrettet for at elevene våre skal være likeverdige deltakere i fellesskapet lokalt, ha gode og hensiktsmessige læremidler og at lærerne har et godt og utviklende arbeidsmiljø.

Jeg er trygg på at på hver enkelt skole arbeides det målrettet med utvikling innenfor de rammene som er. Jeg er imidlertid usikker på hvor målrettet vi arbeider på et kommunalt nivå med en felles utvikling av alle grunnskolene. Har vi et felles målbilde for stjørdalsskolen? Får alle elever i vår kommune et likeverdig tilbud uavhengig av hvilken skole de går på?

Som lokalpolitiker får jeg innsikt i mange delutfordringer, men det store overordnede bildet er mer diffust. Opplæringsloven, læreplanens overordnede del og nasjonale føringer gir selvfølgelig et bilde, men hvilke ambisjoner har vi for stjørdalsskolen?

Den politiske diskusjonen rundt skole er i større grad preget av økonomi, budsjetter og resultater enn overordnede mål og innhold. Diskusjonen som nå løftes om bruk av digitale verktøy, digitale læremidler og lærebøker er en delutfordring. Forstå meg rett, delutfordringer er viktige, men de kan skygge for eller komme i veien for, langsiktige og viktige mål som at vi f. eks. skal styrke læringsmiljøet i hele stjørdalsskolen. Har vi det som et overordnet mål vil faktorer som høyere lærertetthet, flere støttefunksjoner inn i skolen, sterkere satsing på forebyggende arbeid og hvilke verktøy og læremidler som skal brukes, være en naturlig del av arbeidet.

Vi i Stjørdal MDG hilser en bredere debatt om stjørdalsskolen velkommen. Vi vil at barn som vokser opp skal oppleve mestring og trygghet i hverdagen. Kunnskap om naturen, skaperglede, nysgjerrighet og kritisk tenkning er viktig for å bli gode deltakere i et demokratisk samfunn. En bred debatt om hvordan vi bruker ressursene og utvikler skolene i kommunen er svært viktig.