Vi registrerer at ordfører Trond Hoseth (Ap) mener at Malvik kommune er forpliktet til å bygge ny bilvei mellom Sveberg og Hommelvik til rundt 187 millioner kroner, fordi å droppe veiutbygginga «ville skapt en uheldig presedens overfor private utbyggere». Ap er ikke bekymret for at bygging av nye bilveier fører til mer bilkjøring, som gir mer utslipp av klimagasser og mikroplast. De er heller ikke bekymret for at nedbygging av natur fører til arealtap, som er den viktigste årsaken til at det biologiske mangfoldet forsvinner i en fart som vi aldri har sett maken til. De tar det heller ikke så tungt at enda mer matjord i Malvik kommune går med i dette veiprosjektet, selv om vern av matjord er flagget som en prioriteringssak fordi klimaendringer og politisk ustabilitet kan føre til mangel på matvarer i Norge. Nei, dette skremmer ikke Hoseth og Ap. De er mer bekymret for hvordan private utbyggere skal reagere hvis det ikke blir vei. MDG Malvik er mer redd for økte klimagassutslipp og tap av areal enn private utbyggere, og sier derfor nei til veien mellom Brattalia og Hommelvik!

MDG Malvik foreslår at Malvik kommune heller bygger en opplevelsesgang- og sykkelsti mellom Brattalia og Sveberg (Bilveien fra Sveberg til Brattalia bygges av Nye Veier i denne stund, så den er det for seint å gjøre noe med...). Denne opplevelsesgang- og sykkelstien skal utformes på en slik måte at det blir, ja, en opplevelse å ta turen. Her vil det være benker å sitte på, spennende kunstverk, kule lysinstallasjoner på vinteren; det er fantasien som setter grenser. Folk kommer til å legge søndagsturen sin til Hommelvik for å oppleve denne fantastiske kreasjonen av sti. I tillegg vil det være en «hurtigfil» for de som sykler (på elsykkel eller vanlig sykkel) til Hommelvik stasjon for å ta buss og tog videre. Malvik kommune må bygge slik at folk velger sykkel eller gange. Hvis det bygges bilvei (med en gang- og sykkelsti ved siden av), vil folk velge bilen. Det er naivt å tro noe annet. Og hvis folk velger bilen til Hommelvik for å ta toget, kan vi alle se for oss parkeringsproblemene det vil føre til i sentrum. Dessuten er det bra for folkehelsa å sykle eller gå. En vinn-vinn, der altså!

MDG Malvik ser at estimatet for veien er 187 millioner. Med den prisøkningen vi ser rundt oss, er det vel ikke så usannsynlig at det blir adskillig dyrere. Selv om en opplevelsesgang- og sykkelsti også kommer til å koste noen millioner, vil vi tro at det blir billigere enn å bygge full bilvei med gang- og sykkelsti ved siden av. Vi regner med at penger fra Miljøpakken kan brukes for å finansiere denne gang- og sykkelstien, selv om det ikke bygges bilvei ved siden av? Penger vi får til overs, kan vi bruke på klimatiltak eller andre tjenester innbyggere i Malvik har behov for.

I Bladet 15.11 kan vi også lese at bilveien skal finansieres med salg av boligtomter. Samme dag kunne vi lese i Adressa at Trondheim kommune har lavere befolkningsvekst enn det de har forutsatt i prognosene sine: 2300 flere i stedet for de estimerte 3000 i 2022. Vil det samme skje i Malvik? Hva om Malvik kommune vedtar bygging av vei, men tomtesalget blir kraftig redusert eller stanser opp? Hvilke tjenester i Malvik kommune er det da som må blø for at de private utbyggerne skal få sine 187 millioner (minst) for veien de har bygget?

MDG Malvik satt ikke i kommunestyret verken i 2013 eller 2015 da veibygginga mellom Sveberg og Hommelvik ble vedtatt, så vi føler ingen forpliktelse til tidligere vedtak som vi ikke har vært med å fatte. Dessuten har det skjedd mye siden den gang. For det første har det kommet en gigantisk firefelts motorvei gjennom Malvik – med doble tunnelløp. Hvorfor kan ikke de som vil kjøre mellom Hommelvik og Sveberg, kjøre på motorveien? Det blir av- og påkjøringsramper på Sveberg – det samme i Hommelvik, samt fire store rundkjøringer for å ta unna all trafikken fra Svebergmarka og Brattalia som vil inn på motorveien. Med en så «fin» motorvei gjennom kommunen bør man jo benytte seg av den!

Videre har FNs klimapanel publisert flere rapporter om klima og miljø som er dyster lesning – om vi ikke tar grep og gjør noe. Vi kan rett og slett ikke fortsette å bygge ned natur og matjord for å legge til rette for mer bilkjøring – uansett om det gjør noen private utbyggere opprørt. MDG Malvik håper at flere politikere i kommunestyret velger å se framover på hva som er riktig å gjøre for kommende generasjoner i stedet for å skue bakover på et ti år gammelt vedtak. Stem nei til mer bilvei!