For at Hommelvik skal bli et sentrum med rikt tilbud av ulike tjenester er det nødvendig å bygge Hommelvik Stasjonsby. Malvik Venstre er sterkt for utbyggingen, ikke minst av hensyn til klima og miljø. Samtidig er vi åpne for endringer både når det gjelder høyde og siktlinjer.

Det er viktig av hensyn til klima- og miljø å utvikle eksisterende sentrum i Malvik mest mulig. Det er også vedtatt i arealplanen for Malvik, og samme prinsipp er lagt til grunn for tettstedsutvikling gjennom politiske vedtak både regionalt og sentralt. Flest mulig nye innbyggere skal komme til de tettstedene der det allerede er tjenester som skole, butikker, serveringssteder og ikke minst tilgang til kollektivtilbud. Vi skal helst unngå å kjøre bil til skole, butikker eller andre tilbud.

Hommelvik er allerede et slikt sentrum og et betydelig knutepunkt for kollektivtrafikk. Hommelvik har også ei flott strand som vi skal ta vare på. Vi som bor i Trøndelag, vet at stranda ikke kan nytes som ofte. Bruken vil styrkes når Moan bygges ut. Da får vi store nye friområder og mer tilgjengelighet til stranda. Jeg tror ikke alle er klar over hvor stort areal som i planen er satt av til friområde, det skal være større enn «Marinen» i Trondheim.

Det er fremtidsrettet å bygge tett i sentrum og utvikle områder som inkluderer friluftslivet. Å bygge mer kompakte byer og tettsteder bidrar til reduserte klimagassutslipp og mindre press på naturen. Det er derfor det er et nasjonalt mål at mer av utbyggingen bør foregå innenfor bysentra og tettstedsområder. Riktig lokalisering av boliger og arbeidsplasser, sett i sammenheng med fortetting og transportsystem er den mest effektfulle og varige måten å oppnå redusert biltransport. Ved å skape korte avstander til det som innbyggerne skal nå, forenkles og reduseres reiseaktiviteten. Miljøvennlig by- og tettstedsutvikling forutsetter at ny utbygging i hovedsak skjer gjennom fortetting og mer effektiv bruk av arealer innenfor byggesonen. I dag vet vi alle at det er naturlig, og nødvendig, å få en utbygging som blir dekker energibehovet med fornybar energi. Det er ikke bare klimavennlig og miljøvennlig, det er trolig også det mest lønnsomme etter hvert. Sentrum som Hommelvik vil bli styrket fordi flere innbyggere, i nye boligområder som Sjøsiden og Moan, gir grunnlag for flere opplevelser, arrangement, butikker og utesteder der folk kan møtes.

Selvfølgelig skal det fortsatt være dialog om hvordan Moan skal utvikles. Det gjelder både høyde på byggene, siktlinjer, parkering og næringsaktivitet. Slik Malvik Venstre ser det er dagens forslag et godt utgangspunkt, og at det trolig vil dreie seg om mindre justeringer. For Venstre er det viktig at det er et område som skal bygge på den kollektive trafikkløsningen, noe et knutepunkt for buss og tog legger opp til. Parkeringsplasser bør i hovedsak ligge under bakken for å utnytte areal maksimalt. I et sentrum som Hommelvik er det naturlig at noen av byggene som ligger mindre sentralt kan være på fem etasjer. Venstre synes innspillene fra Arbeiderpartiet i disse spørsmålene er konstruktive. Det er viktig å få god utnyttelse av et så sentralt område. Noe av nøkkelen i utbyggingen er å koble Moan-området sammen med det sentrum vi har i dag. Venstre skulle ønske det ble en undergang, det ville gi en bedre helhet i sentrum. Nå blir det trolig en overgang, og det gjelder at den blir estetisk tilpasset og ikke minst praktisk slik at den innbyr til bruk for alle.

Venstre mener at den løsningen som er skissert som helhet gir et strålende natur- og fritidstilbud. Havneveien blir flyttet bort fra strandsonen. Arealet som er satt av til bebyggelse er moderat. Vi får et svært stort område for friluftsliv, lek og annen aktivitet i et område som i dag er «dødt». Det blir en gjennomført tilgang til sjøen og strandsonen. Det er nærmest umulig å forstå at noen mener et sentrumsområde som Hommelvik skal vurderes ut fra samme strandlov som uberørte områder. Malvik har en flott kystlinje som vi bruker – og skal bevare. Men i et sentrum er det vanlig at bebyggelsen har direkte kontakt med sjøen. Malvik Venstre vil også understreke at det er en selvfølge at alle tilbudene vi får i dette området også skal være tilpasset de som ulike funksjonsnedsettelser.

Hommelvik blir et livligere og mer attraktivt sted gjennom utbygging av Hommelvik Stasjonsby. Når det «gamle» sentrumet knyttes sammen med det som har fått navnet «Strandtorget», så vil vi se at Hommelvik blir en perle med sin nærkontakt med fjorden. Det forsterkes med at området gir rom for forbedring av Malvikstien. Den piren som ligger i planen, løfter også området. Hvis det samtidig kan brukes mer massivt tre i bebyggelsen og nye og moderne energiløsninger, ja så løfter det helheten i prosjektet.

Det er kommet fram mange overraskende argumenter mot utbygging i den opphetede debatten. Debatten har til tider vært usaklig og stilt spørsmål om motivene til de som har en annen mening enn motstanderne. Det rareste argumentet er kanskje at det er mest klimavennlig å ikke bygge nye boliger, for da blir det lavere utslipp i Malvik. Vi vet at det er behov for nye boliger i vår region. Venstre unner folk å komme til Malvik. Vi vil gjerne dele det vår flotte kommune har å tilby. Flere innbyggere i kommunen betyr også at vi får enda bedre tilbud lokalt; Kanskje slik at vi slipper å reise til Trondheim eller Stjørdal for å handle eller gå på kino. Venstre er et moderne parti som ser positivt på endringer. Hommelvik vil endres med utbyggingen av Moan – en endring til det bedre for klima og miljø – og for oss som innbyggere.