Med god grunn spør leder i Utdanningsforbundet Stjørdal Inger-Anne Sundbø om det er «rimelig at lærerne i skolen skal være lønnstapere for sjette år på rad?» (Bladet 7. juli, på nett 8. juli). Hun retter utfordringen til de politiske partiene: «Kjære politikere i Stjørdal: Lærerne streiker og dere har løsningen.»

SV mener vi får et bedre samfunn når de økonomiske forskjellene ikke er for store. De etter hvert enorme lønnsforskjellene vi ser også i Norge er urettferdig og gir grobunn for misnøye. Dette svekker fellesskapet i samfunnet.

Det er helt urimelig at lærerne skal være lønnstapere år etter år, som Sundbø påpeker. De fleste partier snakker varmt om å viktigheten av å ha en god skole. Men ordene må følges opp med handling – og penger. Utdanningsforbundets lokallagsleder har helt rett når hun skriver: «uten gode lærere med lærerkompetanse blir ambisjonene ikke annet enn festtaler».

SV mener at lærerne er den viktigste enkeltfaktoren for en god skole. Derfor er det viktig å sikre at skolene har nok kvalifiserte lærere som har tid til å se og følge opp hvert enkelt barn på deres premisser.

Da må det satses mer på skolen både i kommunene og nasjonalt. SV har ved behandlingen av kommunebudsjettet for Stjørdal år etter år foreslått økte midler til skoler (og barnehage), men hver gang har dette blitt nedstemt av ordførerpartiene.

Sundbø opplyser at nesten hvert femte lærerårsverk i skolen er besatt av personer uten lærerutdanning. Bare i Stjørdal kommune mangler det 53 lærere med lærerutdanning (videregående skole og grunnskoler). Mange som har lærerutdanning velger i stedet en annen jobb.

Denne lærerkrisa tar SV på aller største alvor. I likhet med Utdanningsforbundet mener vi at det viktigste for barns læring er at de møter en kvalifisert lærer med lærerutdanning. Behovet for flere lærere er økende, og det er flere utviklingstrekk som forsterker behovet for et krafttak mot lærermangel.

En av konsekvensene av lærermangelen som vi ser er at annethvert barn som får spesialundervisning, får det av ufaglærte assistenter. Det er dokumentert av Ekspertgruppen for barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging («Nordahl-utvalget»). Samtidig er kompetanse hos lærere og andre ansatte i skoleverket helt avgjørende for barn og unges læring og utvikling, og rapporten konkluderer med at den store bruken av assistenter sannsynligvis er en viktig årsak til at tilbudet om spesialundervisning ikke realiserer læringspotensialet til elevene.

SV vil at alle foreldre skal være trygge på at barna får god oppfølging og undervisning av høy kvalitet. På Stortinget har SV lagt fram en rekke konkrete tiltak for å rekruttere, utdanne og beholde flere kvalifiserte lærere i norske klasserom, kort sagt: tiltak for økt bemanning og å gi lærere mer tid og tillit til å gjøre jobben. Lønna må også stå bedre i forhold til den viktige jobben som gjøres i klasserommene.

For å svare direkte på Sundbøs spørsmål til oss politikere: Stjørdal SV har ikke vært med på å gi Kommunenes Sentralforbund (KS) noe mandat til igjen å gjøre lærerne til lønnstapere. Vi mener Stjørdal bør bruke vår stemme i KS for å bidra til et rettferdig og ryddig lønnsoppgjør – til det beste for skolen!