Grunnen til at vi må ha en konsekvensutredning er at kommunene ikke har den kompetansen til å lage en konsekvensutredning.

Alle skjønner vel, at får vi et leirras ved Stavsjøfjelltunnelen på den sida der Homla går, kan det få andre konsekvenser også.

Det kan også få store konsekvenser, og til og med en tragedie. Lignende skjedde på Gjerdrum også, og der hadde dem også hoppet bukk over konsekvensutredningen og kommunen ble anmeldt av politiet for å overse alle faremomentene som de var varslet om. Etter en sterk oppfordring fra Gjerdrum kommune henla statsadvokaten foreløpig saken, men politiet vil ikke slippe saken, men det er mulig de endrer den så kommunen ikke blir erstatningspliktig. Det vil ruinere hele kommunen og vil igjen ramme innbyggerne som er uskyldig i denne saken.

Skulle det gå et kvikkleireras et sted i Hommelvik, kan det føre til en langt større tragedie enn på Gjerdrum. Hommelvik ligger ved sjøen og er veldig utsatt for både havstigning, stormflo, stormflobølger og ekstremvær, og til og med vi i Fremskrittspartiet innser at det blir mere ekstremvær som skyldes at havet blir varmere.

Husk at kvikkleireforekomser finnes under store deler av Hommelvik. Også under sentrum er det kvikkleire (påvist av Statens vegvesen). Det er derfor noen på Mogjerdet kjenner at nattoget passerer.

Graderingen på Hommelvikbukta er høy risiko for kvikkleireskred. Det har tidligere gått skred. Ett i 1914 var et veldig stort skred litt øst for Rema, og i 1942 et stort skred mellom Stasjonsfjæra og Dypvasskaia. Samtidig vet vi at først på 80-tallet ble det pumpet opp 360.000 m3 grus fra sjøen, det startet i bukta utenfor der Sjøsiden er nå, men da raste veien bort til båthavna ut og da flyttet de seg et stykke utenfor Saliberget, som igjen førte til at stranda vest for Saliberget forsvant med over 1 meter da ekstremværet Dagmar var på besøk 29 desember 2011.

Det er vel med det samme som skjer når sikringsmuren, som ble lagt på mot sjøen foran Sjøsiden, nå har sunket med cirka 1 meter. Når du pumper opp sand foran en strand, så er det motvekta til stranda du har lagt oppå og det blir da feil. Dette var også tidlig på 80-tallet miljøkriminalitet.

Nei vi vil ikke ha en ny Gjerdrum-sak her. Får vi noe lignende i Hommelvik, så kan det bli en langt større tragedie enn på Gjerdrum. La oss ta denne konsekvensutredningen så vi politikerne får en langt bedre samvittighet uansett hva vi havner på.