Trondheimsfjorden er trukket fram som helt avgjørende for å kunne sende allierte forsterkninger inn i Sverige og Finland.  Vei- og baneforbindelsen i Midt- Norge til våre naboland i øst er de to viktigste infrastrukturene som må utbedres ved Finnlands og Sveriges deltagelse i NATO samarbeidet.  Trøndelag sin rolle har endret seg til å bli den viktigste for et samlet forsvar i Norden. Det er ingen tid å miste. Derfor må Meråkerbanen og E14 være prioritert høyt i innspillene som sendes fra Trøndelag til Stortinget i rekkefølgen av prosjekt som skal prioriteres inn i den kommende Nasjonale Transportplanen (NTP).

Med Russlands angrep på Ukraina i 2022 endret den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa seg over natta. Angrepet på et land i Europa var utenkelig. Dette har påvirket vår planlegging og prioritering for framtiden på alle nivå, og dette må skje nå. Regjeringen har møtt dette med blant annet å prioritere styrking av det norske forvaret.

I en økt trusselsituasjon er det nødvendig å tenke helhetlig for å ha god sikkerhet og beredskap. Det er derfor vedtatt en rekke økte bevilgninger til konkrete tiltak for å øke sikkerheten og beredskapen i landet. Norge som land styrkes, men like viktig er satsingen på å nå 2% målet av Norges brutto nasjonalprodukt i vårt økonomiske bidrag i NATO samarbeidet.

En utvidelse av NATO øst for Norge skaper en helt annen dynamikk i forsvars- og beredskapsplaneliggingen. Med to nye land inn i samarbeidet blir det større operasjonsområder og det må derfor utvikles nye operative forsterkningsplaner slik at NATOs sikkerhetsgaranti blir troverdig for Sverige og Finland. For å kunne transportere inn nødvendig utstyr, personell, ammunisjon, drivstoff og alt nødvendig materiale så må dimensjoneringen av både Meråkerbanen og E14 utbedres.

Fylkeskommunen som samfunnsutvikler har tatt på seg et koordineringsansvar og jobber målrettet sammen med forsvaret og våre naboer i øst for å finne muligheter til medfinansiering av prosjektene. Et slikt bidrag vil være av stor betydning for å kunne realisere utbedringen som også er av nasjonal og internasjonal betydning. Det er derfor viktig at Trøndelag løfter Meråkerbanen og E14 høyt opp når Trøndelag fylkeskommune skal sende inn sine prioriteringer til ny Nasjonal Transportplan. En slik prioritering vil være av stor betydning for at det nasjonalt skal bevilges finansiering til de to infrastrukturprosjektene i Stortinget. Dette er finansieringer som går direkte inn i NATO regnskapet og derfor styrker Norges bidrag for å nå 2% målet.

Fylkestinget i Trøndelag har en viktig oppgave foran seg i fylkestinget 13.-15. juni. Meråkerbanen og E14 må stå høyt oppe på lista når innspillene for prioriterte prosjekt i Trøndelag sendes inn til Stortinget.

Kari Anita Furunes (Sp)

Leder i hovedutvalg utdanning, Trøndelag fylkeskommune