En lystig fulltreffer for Operaen

Opera Trøndelag har flyttet inn i Kimen og laget en fullskala operaforestilling.

Can can-dansere fra kulturskolen på operaball  Foto: Åge Sjølstad

Vigdis Unsgård, Trond Gudevold og Anna Hellandsvik.  Foto: Åge Sjølstad

Lars Eggen i rollen som Zara Leander. Her omkranset av operaskolens elever.  Foto: Åge Sjølstad

Kultur

Opera Trøndelag har flyttet inn i Kimen. Ikke bare har de tatt skrittet fra utendørsscenen på Steinvikholmen og inne i den nye, for anledningen, operasalen i Stjørdals storstue. De har også tatt skrittet og lagd en fullskala operaforestilling basert på det som kalles operettenes operette, Flaggermusen.

En fullsatt operasal fikk oppleve en forestilling som var dratt bort fra Wiens konsertsaler og 1800-tallets trivialiteter til Stjørdal og Trøndelags nåtid med de sleivspark og trønderhumor lekent regissert i en farselignende forviklingskomedie på beste Ronald Rørvik vis.

Og resultatet kom umiddelbart. Fra første stund hørtes det latter og fornøyelige utbrudd fra salen. En latter som tiltok i styrke jo lenger ut i forviklingene det bar, og jo flere overraskende innslag forestillingen hadde å by på.

I forestillingen blir vi tatt med inn i forviklingene som utspiller seg etter at Dr. Falke skal hevne seg etter å ha blitt etterlatt sovende på en benk i parken i flaggermuskostyme av sin gode venn Eisenstein. Som hevn arrangerer han er maskeball i Prins Orlofskys palé, der alle forviklinger tårner seg opp, og alle involverte samles i en smeltedigel av hevn, kjærlighet, utroskap, ungdommelig kåtskap og intriger.

Midt i disse intrigene står vår egen Vigdis Unsgård frem i en av hovedrollene som kammerpiken Adele. Skatvalsjenta som startet i operaskolen for 16 år siden, og som nå er solistpraktikant ved Den Norske Opera & Ballett. Hun gjør en leken lett og ikke minst stødig rolle som Adele. Hennes frue, Rosalinde, i Ann Helen Moens skikkelse gjør en meget kraftfull og overbevisende rolle. Det samme må vi si om vår mangeårige erkebiskop på Steinvikholmen, Trond Halstein Moe, som oser selvsikkerhet og trygghet i rollen som Dr. Falke. Selvsikkerheten er også i orden hos stjernetenor Henrik Engelsviken i rollen som Alfred, og Jan Erik Fillan i rollen som Eisenstein.

I rollen som Prins Orlofsky finner vi Nina Sætherhaug. Hun er instruktør i både operaskolen og i kulturskolen i Stjørdal, og det er nettopp i Prins Orlofskys operaball både operaskolen og danseelever fra kulturskolen gjør sitt inntog og setter et lekent og fargerikt preg på forestillingen.

I en oppsummering av Flaggermusen i Kimen kommer vi ikke utenom Torstein Fossmo i rollen som fengselsvokter Frosch. Hommelvikingens fremtoning som en forfyllet fangevokter med trønderhumor og fyllevitser fremført i en blanding av revy og opera fremkalte stor applaus og lattersalver blent publikum. En forfriskende rolle, eminent utført.

I forbindelse med denne forestillingen ble Nord-Trøndelag operaorkester dannet. Under ledelse av dirigent Torodd Wigum var de først ut til å spille i orkestergraven i Kimen. Det gir et mykt og varmt lydbilde i hele salen. Kimens store operasal fungerte også godt til en helakustisk oppsetning.

Operasamarbeidet i Opera Norge har bidratt til å gjøre denne forestillingen mulig med kulisser hentet fra operaen i Nordfjord. I scenesatt og tilpasset forholdene i Kimen, og ikke minst behørig lyssatt, ga dette de riktige omgivelsene for em flott forestilling.

Oppfordringen fra arrangørene om å lene seg tilbake i stolen å nyte føres herved videre. Det er fem forestillinger igjen.