Carmen, som ble satt opp i Kimen kulturhus i mars i fjor, går i disse dager for fulle hus i Festiviteten i Kristiansund. I mai settes samme opera opp i Sandefjord, mens Nordnorsk opera og symfoniorkester (NOSO) har booket forestillingen til Bodø og Tromsø i 2019.

– Det er en veldig anerkjennelse for oss at så mange vil ha den Carmen-forestillingen som gikk for fulle hus i Stjørdal i fjor, sier Randi Spets, som er operasjef i Opera Trøndelag.

Allerede fra starten av var det klart at operaen i Kristiansund skulle samarbeide om oppsetningen. Scenografien ble tilpasset for at den skulle kunne brukes på begge stedene, og sceneelement og kostymer ble fraktet ned til nordmørsbyen så fort forestillingen i Kimen var over.

– Men det er ført nå dere ser den økonomiske gevinsten av samarbeidet?

– Resultatet fra Kristiansund i kroner og øre utgjør rundt 200.000 kroner. I tillegg kommer det utveksling av tjenester og andre ting, som har vært et spleiselag for oss, og som ikke er målt i rene kroner. Allikevel utgjør det en betydelig verdi for oss, sier Spets.

Saken fortsetter under bildet.

Operasjef Randi Spets er godt fornøyd med at så mange vil kjøpe Carmen fra Opera Trøndelag. Foto: Bjørn Fuldseth

Går videre

Rett etter forestillingene er ferdige i Kristiansund fraktes scenografi og kostymer ned til Sandefjord. Der har Carmen premiere den 5. mai.

– Operaen i Sandefjord er en nyoppstartet opera uten altfor mye midler. Det er derfor litt usikkert hvor mye vi kan få for den oppsetningene. Vi får i alle tilfelle se på dette som en tjeneste vi bidrar med for å få i gang en ny opera i Norge. Vår scenograf, Anne Spets, reiser også ned til Sandefjord dagen etter at forestillingen vår med Tryllefløyten er ferdig i Kimen, for å være scenograf i Sandefjord.

Større spillerom

Neste stoppested for Carmen er kulturhuset Stormen i Bodø og kulturhuset i Tromsø i 2019.

– Det er NOSO som har kjøpt inn forestillingen til oppsetninger i starten av 2019. Den nyansatte operasjefen i NOSO, Espen Langvik, kjenner oss godt fra før gjennom flere roller i Olav Engelbrektsson og operagallaer i Stjørdal. Han kjenner derfor også den kvaliteten vi leverer, sier Spets.

– Hva betyr dette for Opera Trøndelag?

– I tillegg til at det er en fjær i hatten for oss, gir det oss også et større spillerom til å gjøre egne ting. Det er også viktig i forhold til nye søknader til departementet, som legger vekt på at vi skal utnytte ressursene best mulig og tjene penger på det vi gjør, sier Randi Spets.