- Inni denne betongklossen er det 120 tonn armeringsjern på Hell, forteller Stig Herjuaune i Bane Nor (tidligere Jernbaneverket)

Det som foregår er støpingen av fundamentet for forskningsprosjektet på brukar fra jernbanebrua over Stjørdalselva.

Den hundre gamle jernbanebrua på Hell er i ferd med å rives.

Skytteltrafikk

Betongbiler har gått i skytteltrafikk til Hell tirsdag fra klokka 07 til klokka 19. Hver sementbil tar 12 kubikk, så det har vært noen turer, bekrefter Herjuaune.

Ansvarlig byggfirma, AF Decom, har skaffet sement lokalt, nevner Herjuaune. AF Decom fikk før jul anbudet på arbeidet på Hell.

betongklossen på 40 meter  ganger 8,5 meter ganger to står tyve meter inn på elvebredden på et område mellom Stjørdalselva og Hell stasjon.

Løftes på land

Arbeidsoperasjonen er svært avhengig av flo og fjære og vannstand, i forbindelse med å buksering av en større lekter opp i elva.

- I morgen formiddag vil vi sannsynligvis starte med å løfte det første brukaret inn på land. Løfte og trekke.  Det er ei hjulgående maskin som skal trekke bruspennet fra brua inn på betongklossen. Men det skal fire spenn til, så vi regner ikke med å bli ferdige før helga, sier Herjuaune.

Forskningen kan starte

- Når brukaret er på vel på plass, skal det få stå i 10 år for forskere fra Sintef og NTNU, som vil finne ut levetiden på slike bruer. Jernbanen har over tusen bruer som er bygd før 1960, så dette er viktig informasjon, sier  Stig Herjuaune.

Strenge sikkerhetstiltak

Det er iverksatt svært strenge sikkerhetsregler rundt arbeidsoperasjonen. Det tillates ingen bevegelser innenfor gjerdet. Bane NOR har funnet en arbeidsplass for media, også den utenfor sikkerhetssonen. Det er flere medier som følger begivenhetene på Hell denne uka.