Snøscooterentusiastene i Meråker får neppe innfridd alle ønskene sine om scootertraseer i fjellet. Arbeidsgruppen som har jobbet med snøscooterløyper har kommet fram til to konkrete forslag:
Den ene løypa, som går på sørsiden av dalen, er foreslått fra Tjønnmoen, over motorsportbanen på Stordalen og opp til Damtjønna.
Den andre, som kommer på nordsiden, går fra Teveldalen, over Skurdalsvollen og opp til Skurdalsporten. Herfra er det mulig å koble seg på scooternettet på svensk side av grensen.
I tillegg er det foreslått en tilslutningslei som går fra parkeringsplassen ved Bjørklettet i Kopperå, og som følger den gamle anleggsveien langs jernbanen fram til Skurdalsvollen.
Sterke ønsker
Dette er det forslaget som det er enighet om i gruppen. Men det har kommet fram sterke ønsker om å forlenge begge traseene.
– På nordsiden har det vært ønske om at traseen kan gå så nær svenskegrensen som mulig innover til Hallsjøen. Og på sørsiden har det vært et like sterkt ønske om å føre traseen videre fra Damtjønna, slik at den kunne kobles til nettet i Tydal, sier Leif Karsten Haugen.
Han er en av de seks som har sittet i arbeidsgruppen, og som har vært med på diskusjonen om scooterløyper i Meråker. Han tror også at de traseene som det er enighet om i gruppen, blir for puslete til at det noen vil være interessert i å ta ansvar for dem.
– Jeg ser for meg at det ikke blir noen trafikk å snakke om på noen av løypene, og at de blir vanskelig å finne en scooterklubb eller andre som ønsker å ta ansvaret for dem, sier han.
På grensen
Leif Karsten Haugen mener at det hadde monnet langt mer om man kunne få scootertraseer i tråd med ønskene som har kommet fram.
Traseen fram til Hallsjøen ville ikke berøre sentrale friluftsområder, og den beveger seg i kanten av reinbeiteområdet. Men arbeidsgruppen har ikke klart å bli enige om mer enn det som nå er lagt fram som konkret forslag.
Haugen sier også at det er uaktuelt for arbeidsgruppen å gå inn for snøscooterleder på andre områder enn dem som ligger lengst øst i kommunen. Det har i det hele tatt ikke vært noe tema for diskusjon.
Løypeavgift
Haugen tviler også på om det vil være interesse for å betale en tusenlapp i sesongen for å kunne kjøre snøscooter på de traseene som nå er foreslått.
– Hva skal du egentlig betale for? Å kjøre en kilometer for å krysse grensa til Sverige – der du må betale ny ledavgift? sier han litt retorisk.
På svensk side betaler snøscooterentusiastene 1.000 kroner sesongen for å kunne nbenytte løypenettet. En del av denne avgiften går til den aktuelle grunneieren, en del går til reindriften, og en del går til arbeidet med å merke løypenettet og holde det i stand.
1. oktober?
Forslaget fra arbeidsgruppen blir først behandlet i komité kommunal utvikling (KKU) i løpet av april. Deretter blir forslaget lagt ut på høring, før det kommer til sluttbehandling i kommunestyret, sannsynligvis i august.
Som kjent åpnet en lovendring i 2015 for at kommunene kan fastsette snøscooterløyper til fornøyelseskjøring. Meråker har hatt som mål å kunne åpne slike snøscooterløypertil 1. oktober i år, forutsatt at det er nok snø.