Snøscooterentusiastene i Meråker får neppe innfridd alle ønskene sine om scootertraseer i fjellet. Arbeidsgruppen som har jobbet med snøscooterløyper har kommet fram til to konkrete forslag:

  • Den ene løypa, som går på sørsiden av dalen, er foreslått fra Tjønnmoen, over motorsportbanen på Stordalen og opp til Damtjønna.

  • Den andre, som kommer på nordsiden, går fra Teveldalen, over Skurdalsvollen og opp til Skurdalsporten. Herfra er det mulig å koble seg på scooternettet på svensk side av grensen.

I tillegg er det foreslått en tilslutningslei som går fra parkeringsplassen ved Bjørklettet i Kopperå, og som følger den gamle anleggsveien langs jernbanen fram til Skurdalsvollen.

Sterke ønsker

Dette er det forslaget som det er enighet om i gruppen. Men det har kommet fram sterke ønsker om å forlenge begge traseene.

– På nordsiden har det vært ønske om at traseen kan gå så nær svenskegrensen som mulig innover til Hallsjøen. Og på sørsiden har det vært et like sterkt ønske om å føre traseen videre fra Damtjønna, slik at den kunne kobles til nettet i Tydal, sier Leif Karsten Haugen.

Han er en av de seks som har sittet i arbeidsgruppen, og som har vært med på diskusjonen om scooterløyper i Meråker. Han tror også at de traseene som det er enighet om i gruppen, blir for puslete til at det noen vil være interessert i å ta ansvar for dem.

– Jeg ser for meg at det ikke blir noen trafikk å snakke om på noen av løypene, og at de blir vanskelig å finne en scooterklubb eller andre som ønsker å ta ansvaret for dem, sier han.

På grensen

Leif Karsten Haugen mener at det hadde monnet langt mer om man kunne få scootertraseer i tråd med ønskene som har kommet fram.

Traseen fram til Hallsjøen ville ikke berøre sentrale friluftsområder, og den beveger seg i kanten av reinbeiteområdet. Men arbeidsgruppen har ikke klart å bli enige om mer enn det som nå er lagt fram som konkret forslag.

Haugen sier også at det er uaktuelt for arbeidsgruppen å gå inn for snøscooterleder på andre områder enn dem som ligger lengst øst i kommunen. Det har i det hele tatt ikke vært noe tema for diskusjon.

Løypeavgift

Haugen tviler også på om det vil være interesse for å betale en tusenlapp i sesongen for å kunne kjøre snøscooter på de traseene som nå er foreslått.

– Hva skal du egentlig betale for? Å kjøre en kilometer for å krysse grensa til Sverige – der du må betale ny ledavgift? sier han litt retorisk.

På svensk side betaler snøscooterentusiastene 1.000 kroner sesongen for å kunne nbenytte løypenettet. En del av denne avgiften går til den aktuelle grunneieren, en del går til reindriften, og en del går til arbeidet med å merke løypenettet og holde det i stand.

1. oktober?

Forslaget fra arbeidsgruppen blir først behandlet i komité kommunal utvikling (KKU) i løpet av april. Deretter blir forslaget lagt ut på høring, før det kommer til sluttbehandling i kommunestyret, sannsynligvis i august.

Som kjent åpnet en lovendring i 2015 for at kommunene kan fastsette snøscooterløyper til fornøyelseskjøring. Meråker har hatt som mål å kunne åpne slike snøscooterløypertil 1. oktober i år, forutsatt at det er nok snø.