Det handler om E14 mellom Stjørdal sentrum og Hegra. Nå engasjerer arbeiderlagene seg i Hegra og Hegramo for å få fullført gang- og sykkelvegen mellom sentrum og grendene øst for Stjørdal.

– Gang- og sykkelveg er veldig viktig for folk som bor langs E14 øst for Stjørdal sentrum, sier Joar Håve i Hegramo Arbeiderlag.

Det sier Alf Daniel Moen i Hegra Arbeiderlag seg helt enig i.

Livsfarlig

Begge peker på at dette handler veldig mye om trafikksikkerhet. Begge opplever det som rett og slett livsfarlig for gående og syklende å ferdes langs de delene av europavegen der det ennå ikke er bygget gang- og sykkelveg. Like mye handler gang- og sykkelvegen om vekst og utvikling for bygdene der det allerede bor mange tusen mennesker.

Det er nå 10 år siden lokalpolitiker Kåre Børseth i Stjørdal dro i gang aksjoner for gang- og sykkelveg langs E14 både i Stjørdal og Meråker. Nå har flere strekninger kommet på plass.

Langs E14 i Stjørdal er det bygger gang- og sykkelveg fra krysset med riksvegen til Forradal i Hegra vestover til Moanes. Det er også lagt til rette slik at gående og syklende kan ferdes fra Hognesaunet til sentrum av Stjørdal uten å bruke E14. I tillegg er det bygget noen hundre meter gang- og sykkelveg langs e14 ved Bergskleiva.

Står igjen 4 kilometer

– Nå står det igjen to strekninger på til sammen nesten fire kilometer. Det handler om strekningen langs E14 fra Moanes vestover til Bergskleiva og fra Bergskleiva forbi industriområdet på Ydstines vestover mot Haraldreina, sier Kåre Børseth.

Han peker på at grunneierne ved Ydstines allerede har lovt å bygge gang- og sykkelveg over sine eiendommer ved Ydstines. Nå henger alt på plankapasitet i kommunen og politisk vilje til å prioritere. Det er i prinsippet fylket og Statens vegvesen som skal betale for gang- og sykkelveg langs europavegen. Men kommunen må spille på lag.

Prioriterte Elvran

Både Kåre Børseth og lederne av de to arbeiderlagene i Hegra reagerer på at flertallet i kommunestyret i Stjørdal like før jul vedtok at kommunen skal betale en million kroner på forskudd for gang- og sykkelveg langs riksveg 705 i Elvran.

– Det er bra at det satses på trafikksikkerhet langs riksveg 705 i Lånke, men det er enda tettere trafikk og mer folk som bruker E14 mellom Hegra og Stjørdal sentrum, mener Kåre Børseth.

Lange vogntog

Han peker på at antall biler langs E14 har økt dramatisk de siste årene. Det viser tellinger som vegvesenet foretar. Børseth er også bekymret over at tungtrafikken øker sterkt. Nå er det tillatt å kjøre vogntog som er 25 meter lange på E14.

Børseth mistenker at vedtaket om å forskuttere gang- og sykkelveg i Elvran mer er en del av en politisk hestehandel på borgerlig side i stjørdalspolitikken enn et prioritert trafikksikkerhetstiltak.

– Hvis det finnes politisk vilje i Stjørdal, vil det være mulig å komme i gang med gang- og sykkelveg langs E14 ganske raskt, mener Kåre Børseth.

Han utfordrer det politiske flertallet som utgjør maktblokka i Stjørdal, når det gjelder E14.

Grunneiere vil bidra

Håvard Knotten er en av grunneierne på Ydstines. Han bekrefter at grunneierne i området ønsker å komme i gang med utbygging. De ser at gang- og sykkelveg er viktig for trafikksikkerheten i området. Derfor vil grunneierne være med på gang- og sykkelvegprosjektet.

Det bekrefter også Rune Thyholt som leder Veidekke sin avdeling på Ydstines. Veidekke hilser gang- og sykkelveg velkommen. Thyholt er ikke redd for å få gang- og sykkelveg tett inntil verkstedlokalene. Han er mer opptatt av at det lages løsninger på vegsystemene som bedriften vil kunne leve med.