Bane NOR Eiendom sender i løpet av kort tid søknad til Meråker kommune om å få rive deler av stasjonsbygningen på Gudå stasjon.

– Stasjonsbygningen har store setningsskader. Derfor søker vi om å få rive storparten av stasjonsbygningen ved Gudå stasjon, sier Liv Rødder, eiendomssjef i Bane NOR Eiendom i Midt-Norge.

Påbygg

I senere tid har stasjonsbygningen fått påbygd et teknisk rom. Dette påbygget blir beholdt. Men resten ønsker Bane NOR Eiendom nå å rive.

Eiendomssjef Liv Rødder understreker at dette ennå er tidlig i prosessen. Derfor har eiendomsselskapet ennå ikke sendt søknad til kommunen om å få rive.

– Men vi har tidligere vært i kontakt med kommunen. Vi er i ferd med å utarbeide rivningssøknaden nå, sier hun.

Rabalder

Eiendomssjefen sier at Bane NOR eiendom håper å kunne gjennomføre rivingen av Gudå stasjon i løpet av dette året. Hun sier samtidig at det avhenger av tiden det tar hos kommunen å behandle søknaden om riving.

– Dere søkte i sin tid om å få rive Meråker stasjon. Da ble det rabalder i bygda, og stasjonen står der fortsatt. Frykter du at det samme kan skje med Gudå stasjon?

– Jeg tror egentlig ikke det fordi skadene på bygget er så store som de er, sier Liv Rødder.

Hun legger samtidig til at hun syns Meråker stasjon har blitt veldig fin etter renoveringsarbeidet som er gjennomført i samarbeid mellom Bane NOR Eiendom og Meråker historielag, som har fått en langsiktig avtale med Bane NOR Eiendom om å disponere både den gamle stasjonsbygningen og bygget for godsekspedisjon ved Meråker stasjon.

Spiserom

Gudå stasjon er bygd så tidlig som i 1881, i forbindelse med at Meråkerbanen ble anlagt. Stasjonen blir i dag disponert av Jernbaneverket, blant annet til spiserom og oppholdsrom for folk som driver med ryddearbeid langs jernbanen.

– Men de vil kunne klare seg med det som blir igjen, nybygget som inneholder tekniske rom, sier hun.

Fortsatt togstopp

Fortsatt stopper persontogene på Meråkerbanen på fire stasjoner på strekningen fra Hell til Storlien, nemlig på stasjonene Hell, Gudå, Meråker og Kopperå. Av disse er det i dag bare Kopperå som fortsatt er bemannet.

Bane NOR Eiendom har ifølge eiendomssjefen ingen konkrete planer om å rive flere av stasjonsbygningene langs denne strekningen enn Gudå.