– Våre forventninger tilsier at trafikken på utland i år skal tilbake til 2016-nivået. Det har vi stor tro på, sier Ellen Weidemann, sjef forretningsutvikling i Avinor.

Utenlandstrafikken ved Trondheim lufthavn Værnes viste en nedgang på 6,6 prosent i 2017. Weidemann forteller at nedgangen skyldes i hovedsak to årsaker.

Mistet direkteruter

– Det ene er at vi rehabiliterte rullebanen sist sommer, noe som førte til at vi mistet trafikken til cruisepassasjerene. Den får vi tilbake i år, sier hun.

Rullebanen ble forkortet grunnet utbedringer i østenden, og det førte til at den ble for kort for de store flyene som cruisetrafikken benyttet.

– Den andre årsaken er at Norwegian valgte å flytte et basefly til Oslo i fjor, og da ble deres direkteruter til Berlin og København avsluttet, forklarer Weidemann.

Hun sier at økt produksjon i vinterprogrammet også gir et løft i år, og nevner destinasjoner som London, Gdansk og Gran Canaria.

Lufthavndirektør Marit Helene Stigen opplyser at det ble tilbudt til sammen 200.000 færre flyseter i fjor sammenlignet med 2016. Totaltrafikken ved flyplassen på Værnes i 2017 viste drøye 4,4 millioner passasjerer, som var omtrent samme nivå som året tidligere.

– Det betyr at vi i gjennomsnitt hadde flere passasjerer per fly i fjor, sier Stigen.

Aktiviteten knyttet til charterrutene fra Værnes i sommer viser ikke de store endringene sammenlignet med fjoråret. Men noen nye satsinger er det, ifølge Ellen Weidemann.

Sommerprogrammet

– Vi satser på direkterute til italienske Catania, som er den nest største byen på Sicilia. Jeg tror det blir spennende med en italiensk destinasjon for trønderne, sier hun.

Antalya i Tyrkia er også tilbake med mer kapasitet i charterprogrammet. Denne trafikken var helt borte i fjor etter en kraftig fallende tendens fra 2015 grunnet flere alvorlige terrorangrep.

Chartertrafikken til kroatiske Split hadde bortimot en dobling fra 2016 til 2017 på Værnes.

– Kroatia er svært populært, og denne økningen ser ut til å fortsette kommende sommer. Her er det både charter og ruteproduksjon. Også Pula er en ny sommerdestinasjon, men dette er kun ruteflyvning, forteller Weidemann.

Det er lørdagene som blir den store charterdagen i sommer med 9–10 avganger.

– Sommerprogrammet er i stor grad spikret, men det kan hende det blir satt opp flere avganger til enkelte steder, sier Ellen Weidemann.

Tyskland

Hun forteller videre at ruteutvikling er et langsiktig arbeid, og Avinor er avhengige av et godt samarbeid med aktørene i Luftfartsforum i Trøndelag. Det er et forum med representasjon fra næringsliv, regionale og kommunale myndigheter.

– Det er en framoverlent arena, og analyser legges til grunn for nye ruter og destinasjoner. Her får vi vite hva regionen har behov for og hva som er etterspurt, sier lufthavndirektør Stigen.

Forretningsutviklingssjef Weidemann opplyser at det for øyeblikket jobbes med å få Tyskland tilbake på «Værnes-kartet».

– Da snakker vi om Nord- og Mellom-Tyskland, men jeg vil ikke avsløre hvilke destinasjoner vi jobber med, sier Weidemann hemmelighetsfullt.