Jeg forstår ikke Senterpartiets motstand mot travbane i Malvik, eller at det skal være vanskelig for Malvik Arbeiderparti å samle seg om rådmannens forlag til å inkludere travbane i Malviks arealplan. Jeg respekterer standpunktene, men tenker at det blir for snevert å isolere argumentasjonen omkring disponering av de konkrete arealene slik tidligere debattanter har tatt til orde for. Saken har et større perspektiv, også for landbruket.

For det første er en travbane i den form som planlegges i Malvik allerede en brikke i landbruket. Knut Weum redegjør for dette i sitt debattinnlegg her i Bladet den 15. mai 2018.

For det andre er det gledelig at travsporten og Nye Veier har funnet fram til et samarbeid som både bidrar til reduserte kostnader, og til reduserte utslipp til miljøet på grunn av mindre masseforflytning i byggeperioden. Dette er god forvaltning av fellesskapets midler og bærekraftig for miljøet.

For det tredje har travsporten ved siden av hestens landbrukshistoriske betydning, representert et stort stykke samferdselshistorie. Slikt sett er den foreslåtte beliggenheten i Malvik nær E6 meget interessant. En flott landbruks- og samferdselshistorisk påminnelse.

Om man videre tillater seg å se litt inn i framtiden, ser man betydelige lokale investeringer i Malvik og trolig også noen varige arbeidsplasser. I regional sammenheng vil det være Malvik som får muligheten til å etablere det neste betydelige senteret i Trøndelags rikholdige idretts- og kulturliv. Det håper jeg betyr litt i en region som har mye å være stolt av. Fotball, håndball, skiidrett, friidrett, rallycross, skyttersporten og mange kulturelle disipliner for å nevne noe. Og travsporten selvsagt. De ulike disiplinene vil ha sterke og svake perioder, men alle har ikke svake perioder samtidig. Med et moderne travanlegg sentralt i Trøndelag vil trøndersk idretts- og kulturliv få enda et ben å stå på. Det styrker regionen inklusive landbruket i regionen.

Jeg syns også det må være greit å opplyse folk om at Trøndelag er i dag den nest største travsportregionen i landet - nest etter det sentrale østlandsområdet. Det skal vi være stolte av. Vi skal også være stolte av å ha klart å samle Midt-Norge Travforbund om en ny lokasjon etter en krevende intern diskusjon om salget av Leangen Travbane.

Nå er det opp til politikerne i Malvik å samle seg om mulighetene som et trøndersk travsenter gir. For travsporten vil dette handle om å befeste posisjonen som landets nest største region for travsport i Norge, og å utvikle denne posisjonen videre. Det handler også om å befeste posisjonen som landbrukets 4. største kunde, og å skape nye muligheter for næringslivet. Og det handler om å bygge opp trøndersk identitet omkring gode travhester som kobler grepet nasjonalt, i Skandinavia og ute i Europa. Derfor håper og tror jeg det er mulig for arbeiderpartiet i Malvik å samle seg bak den støtten som allerede signalisert vedrørende rådmannens forslag til arealplan. Så håper jeg også Senterpartiet i Malvik ser at travsport er landbruk og vil revurdere sitt standpunktet i travbanesaken.

Undertegnede har en vanlig kontorjobb men bidrar økonomien i landbruket gjennom å eie og stelle med 6 travhester hver dag, hele året. Jeg vil hevde at pengene jeg pløyer inn i norsk landbruk gjennom hesteholdet, styrker både bonden og landbruket.

Jørgen Midtlyng

Stjørdal