Det var nok svært få, om noen, som i løpet av debattmøtet i Ytre Malvik samfunnshus onsdag kveld endret syn i spørsmålet om travbane på dyrka jord i Malvik. Både travfolket, gårdbrukere og jordvernere hadde mobilisert godt foran møtet og fylte opp de vel 150 plassene på tribunen i storsalen.

Det var to steile fronter som møttes til debatt etter at begge parter har beskyldt hverandre for urent trav med desinformasjon og faktafeil.

Informasjonsmøte

Det var Midt-Norge Travforbund som arrangerte åpent folkemøte for å informere om planene for ny travbane på Bjørnstad Østre ved Leistad-krysset. Møtet, som ble ledet av tidligere Trondheims-ordfører Marvin Wiseth, ble innledet med en presentasjon om planene for travanlegget og travsportens utvikling siden etableringen av Leangen travbane i 1931.

Tomta på Leangen er allerede solgt til boligutbygging, og travanlegget må være erstattet i løpet av tre år. Travforbundet er avhengig av og forventer et endelig vedtak for Leistad-prosjektet senest neste sommer, og da forhåpentligvis med det første travløpet sommeren 2021.

Debatt og spørsmål

Størst interesse for mange av de frammøtte var imidlertid paneldebatten der folk i salen fikk delta med innlegg og spørsmål.

Arkitekt og byplanlegger Knut Selberg sa i debatten at uansett hva som vedtas av planer så er det galt for noen.

– Det finnes ingen planer der alle sier det er flott. Jeg tror vi er inne i et tidsskille der flytting av matjord blir normalen. Alle veikryss gir etableringspress, men det er politikerne som skal avveie samfunnsnytten mot særinteressene. Leistadkrysset er veldig attraktivt for etablering. Travbanen vil dempe presset på eiendommen bak anlegget. Kommer ikke travbanen vil ikke presset opphøre, mente Selberg.

Leder i Bondelaget, Kari Åker, er ikke mot travbane, men vil ikke ha den på dyrka jord. Foto: Trond Nøstberg

Ikke greit å ta matjord

– Vi er slett ikke mot trav eller travbane. Vårt problem med denne saken er at det tas matjord, og vi synes ikke det er greit at travbanene tar matjord, sa leder i Sør-Trøndelag Bondelag, Kari Åker, som representerte motstanderne i debattpanelet.

– Bare tre prosent av Norges areal er dyrket, da bør det finnes andre areal for en travbane. Det tror jeg helt sikkert finnes her i kommunen og andre steder, sa Åker.

Investerer 500 millioner

Leder i Norsk Travselskap, Knut Veum, sa at travet har sett på flere steder i Malvik og andre steder i Trondheimsregionen.

– Siste gang det ble bygd ny totalisatorbane i Norge var i 1981. Det skal kjøres 50 løpsdager i året på banen, og resten av dagene står anlegget tomt. Får vi noen samarbeidspartnere skal Malviks innbyggere få tilgang på dette anlegget, lovte Veum.

– Vi landet på Malvik fordi vi mener det vil bli et profilanlegg som vil være til glede for kommunen. Jeg er overrasket over at landbruksnæringen ikke er mer opptatt av å finne erstatningsjord, og se på om den er god nok. Vi skal investerer 500 millioner kroner i anlegget, og sammen med Nye Veier AS skal vi erstatte matjorda som tas til travbanen, sa Veum.

Fører til mer press

Da møtelederen åpnet for innlegg og spørsmål fra salen var motstanderne klare med sine argumenter. De fleste innleggene konkluderte med et ønske om at travplanene blir nedstemt av kommunestyret og at travet finner et annet sted for anlegget.

Grunneier og gårdbruker, Johan Ludvik Bjørnstad, tok ordet fra salen og informerte om at travet ikke nøyer seg med bare eiendom, men er i ferd med å kjøpe mer jord i området.

– En ting er å drive med travsport i byen, det er mye vanskeligere å drive landbruk i byområder. Det er bare travet, rådmannen og noen politikere som tror at etablering av travbane på Leistad ikke vil føre til mer press på landbrukseiendommene, sa han.

Ønsker treningsanlegg

– Vi i travet har opplyst om at vi ønsker å utvikle et treningsanlegg i tillegg til travbanen, svarte leder i Midt-Norge Travforbund, Asbjørn Opdal, som håper p året positivt vedtak i kommunestyret for planene om travanlegget på Leistad.

– Travselskapet ønsker først og fremst en ny løpsbane. Et eventuelt treningsanlegg skal behovsprøves, sa Veum om behovet for større arealer enn den 150 dekar store eiendommen travet har hånd om på Leistad.

Lokalpolitiker og motstander av travbanen på matjord, Per Walseth minnet om bakgrunnen for at Leistad og Kvegjerdet fikk status som kjerneområde landbruk.

– Et nesten enstemmig kommunestyre stemte i 2011 for å verne landbruket på Leistad i en periode på 50 år. Nå er det noen politikere som vil gå bort fra vedtaket etter bare sju år. Hvordan kan folk i Malvik stole på sine politikere, sa Walseth.