I folkemøtet på Ytre Malvik Samfunnshus onsdag informerte Travet om halvparten av sine planer for utbyggingen på Bjørnstad – Kvegjerds-området. Dvs. de presenterte bare tegninger/planer for de 150 målene de har opsjon på, nærmest E6 i dag.

Resterende 260 mål som de nå driver råkjør mot en annen grunneier for å få kjøpt, ønsket de ikke å snakke om. Altså sitter de snart med eierskap til over 400 mål om ikke politikerne i kommunen våkner opp. Dette oppkjøpet ønsket de ikke å opplyse malvikingene om på folkemøtet. På spørsmål fra salen svarte imidlertid Asbjørn Opdal fra Travet, at de kun trenger 70 mål i tillegg til de 150 de har fra før.

Altså har Travet et overskudd av areal på nesten 200 mål midt i sentrum av Midt-Norges hotteste vegkryss.

Prisen for et mål næringstomt på Sveberg er nå 1,6 millioner kroner. Leistad-krysset er enda et par divisjoner over i pris. Er det noen som tror at Travet ikke kommer til å utvikle disse 200 målene de selv sier de ikke har behov for til en pengemaskin?

Asbjørn Opdal fra Travet sa selv direkte at annenhånsverdien/videresalg av travanleggstomta er viktig for dem hvis det kommer annen virksomhet som etablerer seg i området og de bygges inne.

Når skal det gå opp for alle sammen at dette er å stikke hull på ballongen og dermed starte en full nedbygging av all jorda i dette området?

Hvor var AP?

Ellers var det leit å registrere at Malvik Ap sin kommunestyregruppe bestående av 12 representanter, med et hederlig unntak, ikke møtte opp på dette folkemøtet.

Hvordan kan Malvik Ap argumentere for sin manglende kunnskap om saken når de ikke møter opp på folkemøter der slik kunnskap/info er å få? Spillet er ganske rått for tida!

Vi velger fortsatt å håpe at dette matfatet fremdeles skal være jordbruksland. Det er det vi ønsker og jobber 100 prosent for.

Men vi gjentar at dersom kommunestyret ikke avviser forslaget om utbygging av travanlegg på mandagens kommunestyremøte, så vil vi umiddelbart starte omregulering av så godt som alt resterende jordbruksland fra Vikhammer og helt tom. Bostad Vestre sør for E6. Dette utgjør bortimot 2.500 mål jord. Vi har dessverre ikke noe annet valg om politikerne tvinger igjennom sine nedbyggingsplaner.

Landbruket er ei langsiktig næring. Landbruket trenger reell langsiktighet og framsynte styringsverktøy. De som vedtar slikt kalles gjerne politikere. Om disse politikere ikke tar sine egne vedtak på alvor og for eksempel fjerner et 50 års matjordvern etter 6–7 år, må vi dessverre bare ta det til etterretning og innrette oss deretter.

De som tror at det går an å drive aktivt jordbruk inneklemt i nedbygd jordbrukslandskap tar faktisk feil. Det er bare å se rundt Trondheim hvordan dette går.

Dette er oppsiktsvekkende:

  • Rådmannen velger å se bort fra gjeldende status på området som i dag har et 50-årsvern til matproduksjon.

  • Rådmannen velger å se bort fra egen administrasjon/fagmedarbeidere i Malvik kommune.

  • Rådmannen velger å se bort fra alle faglige råd og anbefalinger fra Muliticonsults rapport bestilt av Malvik kommune. Jordvern, geoteknikk, arealplanlegging mm.

  • Rådmannen velger å se bort fra særdeles klar tale fra NGU, Norges Geologiske Undersøkelser, som beskriver jorda her som helt uerstattelig.

Rådmannen velger i sin innstilling nesten utelukkende å bruke Travets innsendte argumenter i innstillingen som nå skal opp i kommunestyret.

Likedan skriver rådmannen at co2-regnskapet blir bedre ved å kjøre vekk jorda og erstatte den med stein fra ny tunnel. Er bortkjøring og utlegging av over 70.000 billass jord med i dette regnestykket?

Vi har muntlig og skriftlig innformert rådmannen i Malvik om at det er mulig å kjøre denne steinen i et godkjent deponi oppe i skogen enda nærmere tunnelen enn travbanen. Gratis deponering til og med!

Der ville den blitt underlag for over 100 daa ny matjord på sikt i tillegg til den matjorda som da ikke blir travbane. En vinnersak av dimensjoner og tenk på co2-regnskapet da!

Rådmannen unnlater helt bevisst å ta denne viktige informasjonen inn i sin innstilling.

Vi har forhørt oss i andre kommuner, og det betegnes som svært alvorlig og oppsiktsvekkende at en rådmann setter til side alle faglige råd fra sine medarbeidere og andre faginstitusjoner på denne måten.

Bare til info: Klæbu ønsker å ta imot Travets nye anlegg. Store deler av Travet selv ønsker å bygge banen i Klæbu. Denne tomta er ei skogstomt som ikke berører matjord.

Underskrevet av:

  • Aunet gnr 21/1 ved Kristian Graffer

  • Vikhammer Søndre 4/11 ved Olav Vikhammer

  • Bjørnstad Nordre 22/1 ved Johan Ludvik Bjørnstad

  • Buenget 22/5 ved Johan Ludvik Bjørnstad

  • Bjørnstad Søndre 23/1 ved Nils Kvarving

  • Bjørnstad Ytre 23/4 ved Harry Staven

  • Leistad Øvre 17/1 ved Per Edvard Leistad

  • Leistad Mellom 16/1 ved Espen Leistad

  • Kvegjerdet 24/1 ved Karl Erik Lium

  • Kvilvang 24/6 ved Karl Erik Lium

  • Bostad Vestre 25/2 ved Jostein Hallien Bostad