Alltid på jakt etter nye muligheter, med visjoner om hvordan Malvik skal sikre nye arealer for framtidig utbygging uten at jordvernet utfordres.

– Spesiell mulighet

Gründer og forretningsmann Finn Radmann slutter aldri å overraske. Derfor var det med noe avventende spenning medlemmene i Utvalg for areal og samfunnsutvikling (Aresam) tok imot den 80 år gamle forretningsmannen i utvalgets siste møte før sommerferien.

Radmann fikk sammen med arkitekt Jarle Drageset (75) presentere det som foreløpig er en løs skisse for å øke kommunens utbyggingsareal.

De to seniorene tar utgangspunkt i planene om å legge tospors jernbane i tunnel gjennom store deler av kommunen. Det frigjør areal langs dagens trasé og mellom jernbanen og sjøen.

– Malvik står foran en spesiell mulighet når jernbanen har besluttet å legge dobbeltsporet i langtunnel. Da får vi Malvik-stranda fri med areal som kan utvikles. Jeg velger å kalle alt langs sjøen i kommunen for Malvik-stranda. Kommunen ønsker å benytte den eksisterende jernbanetraseen til forlengelse av Malvikstien. Men arealene på nedsiden mot sjøen er det mulig å se på muligheten for å utvikle på beste måte for innbyggerne, mener Radmann.

Radmann sier at en registrering av dybdeforholdene i sjøen bør brukes som grunnlag for en videre diskusjon.

2,5 tonn steinmasse

– Foreløpig har vi sett på områder hvor det er fem meters dybde, som gjør det mulig å fylle ut med steinmassene fra jernbanetunnelen. Det er 2,5 millioner tonn steinmasse som skal tas ut fra tunnelen. Det er flere steder mellom Saksvik og Rota hvor det er mulig å fylle ut for å få nye arealer. Dette er noe som bør vurderes for de neste 30-40 årene, for å redusere presset på matjorda i Malvik, mener Finn Radmann, som ser for seg et utviklingsselskap med kommunen som medeier sammen med grunneierne langs sjøen.

– Velger vi å fylle ut kan det bli nye utbyggingsområder på samme måte som Grillstadfjæra på Ranheim. Men her i Malvik er planen basert på flere mindre utfyllinger som vil kunne dekke arealbehovet for utbygging i minst 30 år framover, mener Radmann, som også ser muligheten for å videreutvikle friluftsområdene på Vikhammerløkka og Midtsandtangen med utfylling i sjøen.

Venter på strandsonen

– Mitt første inntrykk er at vi alle venter på at strandsonen skal bli fri, og at vi ønsker oss friluftsområder når jernbanen er borte fra dagens trasé. Nå er det nok litt vanskelig for dagens politikere å sette rammene for det som skal skje i Malvik om 40 år. Men friluftsområdene har vi ikke noe ønske om skal bli Grillsatdfjæra light, og vi vet ikke noe om når jernbanetunnelen kommer, mente Per walseth (Pensjonistpartiet).

Grunnlag for diskusjon

Arkitekt Jarle Drageset, har hatt flere mindre oppdrag i Malvik og er godt kjent med kommunen.

– Radmann har gjerne store planer som av og til er blitt stoppet. Men han har en friskhet jeg har sansen for. Det som ligger på bordet er ikke konkrete planer, men en skisse som grunnlag for diskusjon. Alle detaljene er noe som en vil komme tilbake til, sa Drageset under presentasjonen av visjonen om nye arealer å bygge boliger på.

Bladet har tidligere presentert grunneier Frode Moens planer om utfylling i sjøen ved Smiskaret. Et prosjekt som passer godt inn i Radmanns visjoner om utfyllinger flere steder langs sjøen.

Moens prosjekt ble ikke vurdert i arealplanen fordi forslaget kom for sent inn til kommunen.