- Vi holder på med de siste endene i forbindelse med Hell - Værnes prosjektet,  nybrua over Stjørdalselva og tekniske tiltak rundt brua. Nå skulle vi egentlig avslutte med skinnesliping og skinnesveising, men det kan vi bare ikke gjøre. Det blir for mye fyr og flamme, sier Stig Herjuaune i Bane Nor.

Må kansellere

- Sprekker tidsplanen for prosjektet?

- Nei, det er ikke noe kritisk for oss. Vi kan vente til høsten. Men vi hadde planlagt et arbeidslag på mellom 10 og 15 mann som skulle gå igang nå. Det er folk fra Veidekke og en underentreprenør på Østlandet, men det må vi bare avlyse.

Kommunikasjonsrådgiver Stig Herjuaune forteller at Bane Nor holder på med siste finpussen på det omfattende bruprosjektet. Foto: Lars Sørnes (arkiv

- Har dere snakket med brannvesenet?

- Ja, de bekrefter at det vi holder på med der er for brannfarlig, og det går ikke an å finne noen gode løsninger heller.

Ikke ofte

I den tørre værsituasjonen maner brannvesenet til ekstrem forsiktighet utendørs. Folk får ikke tenne på grillen. Det fikk også Bane Nor til å tenke at den typen arbeid de hadde planlagt nå, kanskje ikke er så lurt.

- Det er ikke så ofte det skjer at vi stanses av tørke i Trøndelag. Jeg kan ikke komme på at det har skjedd på de 20 årene jeg har jobbet her. Men det prosjektet vi skal i gang med er litt spesielt. Vi bruker en kjemisk reaksjon og det blir ganske mye flammer. Det frister ikke å gå igang med tanke på den aktuelle skogbrannfaren, sier Herjuaune.

Et arbeidslag var klar til å gå igang med skinnesliping denne uka, litt nærmere Værnes. Foto: Kristian Helgesen

Arbeidet som må utsettes skulle skje i Hell-Værnes-området.

- Hovedelementene, selve brua er på plass. Trafikken begynte å gå høsten 2016, men dette prosjektet er mye større enn bare brua. Blant annet er det bygd tre kilometer med skinner fra Harper til flyplassen. Det er nytt oppgradert signalanlegg. Demonteringen av den gamle brua var et stort og krevende prosjekt, og plastringa, altså steinfyllinga ned mot elva, var også et stort arbeid.

Skinnesliping

Bane Nor skulle nå  til med sveising og skinnesliping, som må til for at toget skal kjøre mykt over skjøtene. Med denne metoden forsvinner med det samme de karakteristiske lydene  kardonk - kardonk, som høres i dag når en tar tog på strekningen. Før skrudde man sammen jernbanen i dag sveises overgangene, forteller Herjuanune i Bane Nor, men de må nå altså utsette dette arbeidet.