– Vi spør om det finnes andre utvidelsesmuligheter for flyplassen enn å fylle ut naturområdene mot vest og Langøra med stein, sier Rolf Charles Berg (Sp).

Han leder komité plan som jobber. Politikerne har jobbet intensivt med planen for hva som skal bevares av naturområder ved flyplassen og hvilke arealer som kan fylles med stein.

Utfordrer Avinor

Berg medgir at de blågrønne samarbeidspartiene som sitter med flertallet i kommunestyret i Stjørdal, er i ferd med å forandre syn både på naturområdene og på utvidelsesmulighetene for flyplassen.

– Derfor ønsker vi at Avinor fremmer en ny masterplan for flyplassutviklingen så fort som mulig, sier Rolf Charles Berg.

Lederen av komité plan legger ikke skjul på at Miljøpartiets inntreden i flertallskonstellasjonen har fått de andre partiene til å tenke mer på naturverdiene.

– Det må være mulig å ha to tanker i hodet samtidig. Derfor utfordrer vi nå Avinor, sier Berg.

Samarbeidspartiene mener det kan være et større utvidelsespotensial ved rådmannens alternativ 2. Her kan det være større muligheter for å fylle videre mot vest for Langøra i stedet. Ved alternativt 4 blir arealet ganske låst.

Gode løsninger

Han peker på at de fem samarbeidspartiene har forskjellig ståsted, men at de diskuterer seg fram til det de mener er gode løsninger for lokalsamfunnet.

– Alle respekterer at vi skal ha et forpliktende samarbeid. Derfor tenker vi også mer på miljøspørsmål som bare blir viktigere og viktigere for framtida, påpeker Berg.

Han forklarer at partiene har jobbet med å hente inn fakta. Da handler det både om naturverdiene og om flyplassens utviklingsbehov.

Utvide mot øst

De blågrønne partiene peker på utviklingsmuligheter for flere flyoppstillingsplasser på hangarområdet øst for dagens utenlandsterminal.

Avinor har sagt i sine planer at de ønsker å flytte helikopter, privatfly, flyklubben og andre funksjoner til Langøra. Dette er funksjoner som i dag opptar plass på østside av terminalen. Da vil det frigjøre plass for flyoppstilling, mener samarbeidspartiene.

Og skulle det fremdeles stå noen garasjer i veien, så kan de flyttes. Men det er selvfølgelig et kostnadsspørsmål. Som også må veies opp mot miljøkostnaden.

Passasjerterminalen vil sannsynligvis utvides mot øst og sør, og da er dette et nærmere alternativ logistikkmessig, tror de blågrønne.

Ingen selvfølge

– Det behøver ikke være noen selvfølge at lufthavna på Værnes utvikler seg slik den gamle masterplanen legger til grunn. Den er mye tuftet på gamle prognoser. Hva vet vi om framtidens bruk av reisemidler? Tidligere kommuniserte de unge ute i gata, nå skjer det via telefon og pc. Hva vet om hvordan de vil kommunisere i framtidens jobbsituasjon? sier de retorisk videre.

Og de fortsetter; I 1999 da konkurransen i lufta var på det største, fløy det over 40 fly daglig Trondheim-Oslo. I dag flyr det under 30. Men med flere passasjerer totalt. Samarbeidspartiene har kommet til at steinfylling i det gamle elveleiet sør for rullebanen, blir mindre og mindre aktuelt. Men de sier det er greit med en minimumsløsning som tilsvarer en ekstra taksebane og vei ut til Langøra.

– Det gamle elveleiet har blitt et veldig viktig oppvekstområde for sjøørreten. Brakkvannsområdet er viktig for mye av livet i Stjørdalselva. Ei elv som skaper rundt 50 millioner kroner i inntekter. Det ønsker vi å ta vare på, og utvikle videre sier Miljøpartiets Tommy Reinås.

En politisk utvikling

Han sier seg ikke mindre enn imponert over den saklige diskusjonen som har foregått blant samarbeidspartiene om Langøra-området og flyplassen det siste året.

– Du har ikke truet med å trekke Miljøpartiet fra flertallsgruppa om de andre ikke forandret syn?

– Overhodet ikke. Dette har vært en naturlig diskusjon blant samarbeidspartiene der vi har forsøkt å hente inn mest mulig fakta, slår Reinås fast.

Det synet støttes av Høyres Geir Falck Anderssen og Frp's Nelly Lian.

De peker på at Avinors masterplan for Værnes er mange år gammel. Også luftfarten forandrer seg.

Håper på innspill

– Kanskje kan det finnes andre løsninger enn å fylle vestover i vassdraget som har avgjørende betydning for livet i Stjørdalselva? Det utfordrer vi Avinor på, sier Anderssen.

Han håper derfor på andre innspill i høringsrunden for Langøraplanen.

De blågrønne samarbeidspartiene presiserer at de ikke har tatt endelig standpunkt til noen løsninger ennå. Det vil partiene gjøre etter høringsrunden.

– Nå handler det om å få inn så mange og gode innspill som mulig. Så får vi bestemme oss etter høringsrunden, sier KrFs Annette Jensen.

Derfor legger de blågrønne stjørdalspolitikerne heller ikke skjul på at de er overrasket over at Arbeiderpartiet allerede har flagget at de går for begrenset utfylling i det gamle elveleiet.

Kan angre bittert

– Det må vi ta oss tid til å utrede grundig før vi setter i gang en prosess som vi kan komme til å angre bittert på om noen år, sier Rolf Charles Berg.

Som sier videre:

– Nå har vi sagt at vi utfordrer Avinor til å ta en miljøvurdering og et miljøhensyn. Vi tror Avinor tar dette på alvor. Etter flere møter med dem, så har vi det bestemte inntrykk at de er meget framoverlent i denne vanskelige saken. Det ser vi også i det faktum at de på eget initiativ har startet en revideringsprosess av sin masterplan, påpeker Berg.

Les også: Ønsker ikke steinfylling ved Langøra

Et nesten enstemmig formannskap er skeptiske til å fylle igjen det gamle elveleiet ved flyplassen. Politikeren valgte å legge rådmannens kompromissforslag ut på høring. Bare SV stemte imot. SV er tydelige på at partiet ikke godtar fylling i det hele tatt.

Onsdag denne uka vedtok det blågrønne flertallet i komité plan tydeligere krav til Avinor om naturmiljøet rundt flyplassen. Her gikk samarbeidspartiene sterkt imot fylling i det gamle elveleiet.

Forslaget ble vedtatt med 5 mot 4 stemmer. De borgerlige partiene lot likevel være å fremme kravene til Avinor i formannskapet torsdag kveld.