– I år skal jeg faktisk ta sommerferie. Nå har jeg mange flinke folk som jobber for meg og drar lasset. Men nå når jeg endelig kan slippe Get Inspired, har jeg et nytt, eget merke som er i utviklingsfasen, sier Silje Landevåg.

Hun resonnerer over den kommende ferien:

– Jeg tar med Macbook’en ja. Jeg klarer ikke å ta helt fri.

Fra poteter til verdikjede

I likhet med de fleste gründersjeler kan Silje Landevåg vitne om at veien fra idé til virkelighet er langt fra smertefri. Da hun startet nettbutikken Get Inspired i 2009, var veien til suksess så lang å gå at hun året etter oppstart begynte å søke på andre jobber.

– Det var mye penger ut og lite penger inn.

Etter å ha gått fra å selge yogamatter til å bli markedsorientert på trender innenfor sportsklær, kan Silje i dag mimre over sine milepæler.

– En av de største milepælene var å ha økonomi til å ansette folk, i tillegg til å bli så stor at vi fikk egne avdelinger. Før var vi alle poteter som gjorde alt. Nå har vi en struktur og en verdikjede som fungerer. Alle leddene må fungere da ingen er sterkere enn det svakeste leddet.

Måtte kommunisere tydelig

Get Inspired tok virkelig av i 2011 da en journalist fra motemagasinet KK omtalte en antishake tights fra Rönisch som ga brukerne ”knallfin rumpe”. Det skulle vise seg at Silje Landevåg var den eneste som leverte slike tightser i Norge.

Bestillingene haglet inn. Ballen begynte å rulle.

– Nå selger vi ikke bare reinspikka fitness- og treningsklær. Nå er det slik at man styler tightsen med en strikka genser - man kombinerer altså sport med mote.

En slik taktforandring i trendbildet har naturligvis påvirket sortimentet.

– Lifestyle og joggeklær har blitt trendy, og i senere år har vi truffet på friluft. Slik endrer nettbutikkens sortiment seg i takt med brukerne.

Landevågs sortiment har ikke alltid vært like klar i sin tale som nå. Tidligere solgte hun alt fra duftlys til leppepomader på det som egentlig skulle være en nettbutikk med treningsklær-

– Jeg måtte renske bort det. Jeg skjønte at jeg måtte kommunisere mer tydelig at Get Inspired representerte treningsklær.

Er alle jenters heiagjeng

Med 25 ansatte, en omsetning på 166 millioner og 7000 bestillinger i uka hviler ikke Landevåg på laurbærene. Nå lanserer hun nemlig sitt eget merke – ”Loveit”.

– Loveit er alle jenters heiagjeng. Hvis du ikke har det godt med deg selv så har du heller ingenting å gi. I dag er det et veldig fokus på å prestere. Merket representerer at man skal velge det som kjennes rett ut for deg, og følge drømmene sine. Enten det er karriere eller noe annet – stort som smått, fordi du fortjener å ha det bra.

Landevåg forklarer at det er stund siden det har kommet noe nytt treningstøy på markedet.

– Nå gir Get Inspired noe ferskt til markedet. Merket skal representere fresh design til gode priser.

– Tror du merket kommer til å vokse og få betydelig plass i sortimentet?

– Det gjenstår å se. Det er viktig å presisere at ”Loveit” ikke skal ta plassen til andre merker i nettbutikken. Det er viktig med sunn konkurranse, og sånn sett vil vi styrke merkevaren i stedet for å ta plassen til noen.

Saken fortsetter under bildet.

Silje Landevåg kledd i eget merke. Foto: Stine Aavik

– Jeg har mer behov for time out

Som en markedssjef og forretningsutvikler er ikke Landevåg reint lite på jobb. Etter flere år i spillet har hun likevel blitt flinkere til å tillate seg pauser.

– Det er krevende å stå i spissen for noe så stort som dette. Jeg har jobbet så mye i så mange år, og jeg kjenner at jeg har mer behov for time out nå enn før.

Time out’en hun har planlagt i sommer skal delvis tilbringes i utlandet.

– For å virkelig slappe av så trenger jeg palmer og sjø, så langt unna arbeidsplassen som mulig. Jeg trenger et ordentlig miljøskifte om jeg skal slappe av og finne roen.

Selv om Maldivene er gründerens utnevnte drømmedestinasjonen, nøyer hun seg med å pakke bikinien til det spanske feriestedet deres i Marbella i år.

– Også skal jeg på Ed Sheeran konsert da.

Gode minner fra Malvik-somre

– Sommer for meg er å ha mer tid til familie og venner. Gå i sommerkjole. Reker og hvitvin. Strand og bading.

Hun blir stille før hun legger til:

– Også blir det selvfølgelig en del trening om sommeren, for da har jeg bedre tid.

Landevåg vokste opp i Malvik, hvor hun brukte mye tid i natur og fjære om sommeren.

– Det er så fin kystlinje i Malvik. Jeg har gode minner fra stranda der.

Satser både friluft og fashion

Som vanlig er Landevåg tre skritt foran markedet.

– Vår og sommerkolleksjonen for neste år er ferdigtegna – fresh og fin. Akkurat nå venter jeg på vareprøver, mens jeg jobber med utvalget for høsten neste år.

– Hva skjer denne høsten da?

– Da får vi inn flere nye merker, slik som Swix, Ulvang, InWear, Calvin Klein og Helly Hansen. Vi skal satse en del på ski, friluft og fashion fremover.