Tina Dahl har barn som må bruke E 14 på vei til og fra skolebussen. Da må de ut på en vei der trailerne dundrer forbi, der trafikken går stadig tettere, og der barna er nødt til å gå i kjørebanen. Utenfor asfaltkanten fins det ikke plass der små, sårbare barn til å gjøre av seg når bilene fyker forbi.

– Jeg tør aldri sende dem alene til skolebussen. Jeg følger dem til bussen hver morgen, sier Tina Dahl.

Forskuttere?

Nå ønsker politikerne å prøve å sjekke muligheten for å få fortgang i arbeidet med å forlenge gang- og sykkelveien vestover langs E 14. Komité kommunal utvikling (KKU) har nemlig bedt administrasjonen undersøke muligheten for at Meråker kommune kan forskuttere arbeidet.

– Meråker kommunestyre har et enstemmig vedtak som sier at kommunen er villig til å forskuttere pengene som trengs for å få gjort jobben. Men E 14 er ingen fylkesvei. Den er en europavei, sier KKU-leder Anne Marken.

Skjønner behovet

Frode Tiller Skjervø, distrikts-leder i Trygg Trafikk i Trøndelag, skjønner kravet fra Meråker om gang- og sykkelvei.

– Jeg skjønner behovet for gang- og sykkelvei langs E 14. Denne veien er preget av stor trafikk, og det er så avgjort en del utfordringer med å ha gående som ferdes langs en så sterkt trafikkert vei, sier Trygg Trafikk-lederen.

Skjervø sier også at Trygg Trafikk kan bidra som pådriver for å få fortgang i saken.

Utrygt

Tina Dahl og naboen Kjellrun Størseth, som er mormor til tre barn i skolealder, er enige om at det for små barn ikke alltid er like enkelt å beregne avstanden og farten på de store kjøretøyene som raser forbi.

– Bilene kommer utrolig fort! Veien er smal, uten veikanter, og veldig mange bilder holder ikke fartsgrensen. En god del bruker også denne strekningen til forbikjøring. Det er ikke rett at barna skal ha en så utrygg skolevei! mener Kjellrun Størseth og Tinda Dahl.

Folkeaksjon

For en del år siden ble det bygd gang- og sykkelvei fra Nustadkrysset i Meråker sentrum og fram til Meråker kirke. Dette skjedde etter stort engasjement hos bygdefolket. De dannet en egen aksjonskomité, de gikk i demonstrasjonstog, og de laget underskriftslister som samlet mange navn.

Den gang hadde man visjoner om å videreføre gang- og sykkelveien videre vestover. Men arbeidet stoppet opp.

Utrygt

Også KKU-leder Anne Marken er sterkt opptatt av trafikkmengden og tryggheten for skolebarna som er nødt til å bruke E 14 for å komme seg til skolebussen.

– E 14 er en europavei der 85 prosent av trafikken er gjennomgangstrafikk, og det oppleves ikke trygt å sende skolebarn utpå. Jeg syns det er rart at kommunen er villig til å bruke penger på å bygge gang- og sykkelvei – men ikke får lov! Det syns jeg er urimelig! sier Anne Marken.