Nå vil han søke om å gjøre Stjørdal til pilot og forsøkskommune for å teste ut ny organisering av PPT-tjenesten.

– Slik spesialundervisninga er organisert i dag ser vi at vi ikke får de ønskede resultatene, verken nasjonalt eller lokalt. Det leveres ikke resultater i tråd med ressursinnsatsen. Her må det tenkes nytt og annerledes, sier Vigdenes.

– Vil du legge ned PPT?

– Nei, mitt forslag er at vi tar alle de 25 årsverkene, de lærerne som i dag sitter inne og behandler søknader om spesialundervisning, og setter de inn som en ny ressurs på de enkelte skolene. For å få til dette, har jeg lyst til at vi i Stjørdal skal bli forsøkskommune for en slik ordning. Vi får ikke de ønskede resultatene slik det er organisert i dag, sier Vigdenes.

Store endringer

Vigdenes sitt forslag er i tråd med det et statlig nedsatt ekspertutvalg foreslår.

Professor Thomas Nordahl ved Høgskolen i Innlandet har ledet et ekspertutvalget som i april overleverte en rapport til kunnskapsministeren. Utvalget foreslår store endringer i det spesialpedagogiske systemet. Ressurser og kompetanse skal flyttes tett på skoler og barnehager. Målet er raskere og bedre hjelp til flere. Utvalget vil legge ned dagens PP-tjeneste og Statped.

– Mitt forslag nå er at Stjørdal kommune søker regjeringa om å få være en pilot og forsøkskommune for å teste ut det Nordahl-utvalget foreslår, sier Vigdenes som understreker at han er kritisk til forslaget om Statped-nedleggelse.

Han tror på større effekt av årsverkene i PPT om den enkelte i tjenesten plasseres ut på de forskjellige skolene.

Foregangskommune

– I vårt høringssvar til Nordahl-utvalgets innstilling bør vi be om å få være forsøkskommune for å teste ut deres innstilling. Vi ønsker å organisere spesialundervisninga i stjørdalsskolen annerledes og i tråd med utvalgets forslag. Jeg opplever at det lærerne i stjørdalsskolen etterspør, er støtte og hjelp ute i klasserommet, hjelp på den enkelte skole og det enkelte klasserommet, sier Vigdenes som mener at ved å endre på strukturen gir det rom for å jobbe mer forebyggende.

– I dag sitter saksutrederne utenfor skolene, sier Vigdenes.

Nordahl-utvalget foreslår en radikal omorganisering av PPT for å frigjøre ressurser.

– For å få til dette er vi avhengig av at de som i dag jobber i PPT blir frigjort fra den saksbehandlingen som de etter loven er bundet opp til. De som jobber i PPT er de dyktigste pedagogene vi har. Får vi lov til dette får vi læreverk som er ute i skolen og jobber forebyggende virksomhet, som tilsvarer antall læreverk på en stor skole. Det er betydelig mer ressurser enn det vi hadde klart å bygge opp gjennom en tjeneste på siden av det ordinære tjenesteapparatet vårt, sier Vigdenes.

Helse og skole

Ordføreren refererer til at det i dag tenkes nytt og annerledes innenfor eldreomsorgen.

– Vi gjør grep i den sammenheng som har interesse langt utenfor kommunens grenser. Jeg mener det er på tide at vi gjør det samme innenfor skole og blir mer framoverlente. Det som her tenkes vil bidra til nasjonal utvikling innenfor skole, slik vi i Stjørdal viser vei innenfor eldreomsorgen. Nå forsøker vi å få med oss regjeringa på laget, og så setter vi i gang, sier Vigdenes.