Lufthavndirektør Marit Helene Stigen (41) fikk seg en luftig tur i det nye mikroflyet til Værnes Flyklubb.

Sammen med pilot og leder i flyklubben, malvikingen Tor Andre Weiseth (39), sitter Stigen spent i cockpiten i mikroflyet ved hangaren på Værnes. Weiseth instruerer og forklarer hvordan de ulike knappene og verktøyene fungerer.

– Jeg ser at jeg også har en styrespake. Hva i all verden skal jeg med den? spør lufthavndirektøren.

– Hvis jeg for eksempel hadde hatt med meg en flyskoleelev nå, kunne vedkommende brukt den i undervisningen, svarer Weiseth.

– Takk, da holder jeg meg langt unna, sier Stigen.

– Det tror jeg er lurt, sier Weiseth og ler.

Fløy over hjemstedet

Han tok over som leder i Værnes Flyklubb i april i år. 39-åringen tok kontakt med Marit Helene Stigen for kort tid siden, og ville vise fram klubben og hva den gjør. Det resulterte i en halvtimes tid i lufta onsdag ettermiddag i forrige uke, og de fløy blant annet over hjemstedene deres på Vikhammer.

Mikroflyet er av typen Atec 321 Faet. Klubben på Værnes fikk det inn i flyparken sin for rundt tre uker siden. Flyet er en toseter og med maksimal tillatt startmasse som ikke overstiger 450 kilo.

Saken fortsetter under bildet.

Flyturen varte i en drøy halvtime. Weiseth og Stigen fløy blant annet over hjemstedene deres på Vikhammer. Foto: Privat

– Interessen for mikrofly øker kraftig, og dette flyet hadde bare 217 timer i lufta da vi kjøpte det, sier Tor Andre Weiseth. Foreløpig kan han ikke ta med 41-åringen på flytur i et elektrisk fly. Men:

Avinor og Marit Helene Stigen er svært opptatt av elfly i norsk luftfart. Det jobbes for at Norge skal ta en ledende rolle i verden innen elektriske fly, og målet er at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040. Fram til 2025 vil Avinor gi el-småfly fritak fra landingsavgifter og gratis lading.

I forrige uke var Avinors konsernsjef, Dag Falk-Petersen, på besøk ved Trondheim lufthavn Værnes.

– Elfly er en viktig milepæl. Det er miljø- og klimamessige forhold som gjør det så viktig for framtiden, sier Stigen.

Elfly til Værnes

I midten av juni gjennomførte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen og Avinor-konsernsjefen Norges første elektriske flygning på Oslo lufthavn. Småflyet, som er det eneste av sitt slag i landet for øyeblikket, er stasjonert på flyplassen i hovedstaden.

– Jeg benyttet anledningen da konsernsjefen var på besøk, og forhørte meg om det ikke var mulig å få flyet hit til Værnes for en kortere periode. Det var han positiv til. Så neste gang jeg skal opp i et mikrofly, så satser jeg på at det blir elektrisk flygning, sier Stigen og smiler.

Og Tor Andre Weiseth har ingenting imot å være pilot når det skjer.

– Elfly er utrolig spennende. Vi i flyklubben gjør ting for at det er artig, og det er lite nytteflyging. Da har vi et enda større ansvar for miljøet. Det er fortsatt slik at strøm er billigere enn bensin, sier han.

Lufthavndirektør Stigen opplyser at elfly kan bidra til at de samlede klimagassutslippene reduseres. Siden driftskostnadene for elektriske motorer er betydelig lavere enn dagens, vil det også legge til rette for billigere flybilletter.

– Helt rått

Men tilbake til forrige ukes mikroflytur på Værnes. Litt over klokka 17 landet de trygt på rullebanen.

– Det var min første tur i et mikrofly, og det var jo helt rått. I tillegg var vi heldige med været, så det ble en fantastisk dag. Jeg fikk sett nærområdet. Og jeg må si at det var en trygg og dyktig pilot, sier Stigen.

Saken fortsetter under bildet.

Marit Helene Stigen og Tor Andre Weiseth kom seg trygt ned på bakken etter flyturen med mikroflyet. Foto: Lars Sørnes

Pilot Weiseth tok flysertifikatet for to år siden. Værnes Flyklubb ble stiftet en marsdag i 1946 og har drøye 200 medlemmer. Klubben har i dag seks småfly i parken sin.

– Det er hyggelig å introdusere Marit for den fantastiske verden som småflyene har å by på. Samtidig vil jeg berømme Avinor for et godt samarbeid. De lar oss få innpass blant de store, sier Weiseth.

Og lufthavndirektøren var fornøyd etter at hun steg ut av cockpiten. Med pilotbrillene trygt plassert på nesen.

– Fikk du også assosiasjoner til Top Gun-filmen nå? spør hun og ler.